Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har problemer med venstre skulder. Har noen knirke/klikke lyder og når jeg trener f.eks skulderpress med manualer er det akkurat som om jeg får en stor "knokk" lyd og så svikter på en måte hele skulderen uten at det gjør noe vondt. Det gjør ikke vondt verken under trening eller ellers. Har vært borti dette før, men det forsvant. Små irreterende ettersom jeg må løfte mye mindre en jeg egentlig klarer :(

Noen som vet hva problemet er og hva jeg eventuelt kan gjør for å forbedre det?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30098-problemer-med-venstre-skulder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener at hodet til overarmen "hopper ut" av leddhulen, sant?

Oftest en kombinasjon av: Dårlig stabilisering i scapula samt sentrering av humerus i glenoid fossa.

Hvis hodet til humerus hopper ut av glenoid fossa så regner jeg med at det er for dårlig styrke på stabilisatorer og ikke nødvendigvis noe som er for stramt.

Kan gi deg noen generelle råd, men vanskelig å si noe konkret uten å ha sett på deg.

Sørg for at subscapularis, supraspinatus, teres minor og infraspinatus er circa jevnsterke. (Altså abduksjon, intern og ekstern rotasjon av skulderen) - Sørg for at scapula ligger stabilt på brystryggen.

Du kan lese skuldertråden min her for å se noen øvelser. Men tviler på at du trenger å stretche rotatorcuffen din, så ikke gjør det foreløpig. Hvis du legger ut et bilde av holdninga di, så kan jeg antakeligvis se om du skal stretche noe ift skulderbladene.

Dette er ikke et typisk impingement syndrom men et resultat av dårlig stabilisering, har vært borti dette ett par ganger før. Litt vanskelig problemstilling å gi råd over internett.

Ja det kan stemme at hodet til overarmen "hopper ut" av leddhulen ja, er noen ala skulderen går ut av leddfølelse uten at den faktisk går ut av ledd :p Hadde litt dette problemet for 3-4 måneder siden men så forsvant det. Og nå nylig har det returnert, ganske irreterende ettersom jeg må gå fra 25kg til 10/15 kg på manualene. Er ikke så flink på faglige uttrykk så forstod ikke alt du skrev der. Men kan si at jeg trener alle deler av skulder(forside, baksiden og oversiden). Pleier også være flink varme godt opp med lette vekter i tilllegg til å strekke litt. Når du sikter til holdninga så mener du et bilde fra siden der jeg står rett opp og ned sant?

Riktig. Beklager at det ble mye latin, er litt klønete å forklare det annerledes. Kort fortalt er det i hovedsak fire muskler som stabiliserer leddkula i hullet, og om disse ikke fungerer som de skal så kan den hoppe litt. Ofte sett sammen med ustabile skulderblader.

Hvilken side føler du at kula hopper ut? Ta gjerne et bilde og pek.

Det er sannsynligvis tre ting som må sjekkes. Skuldermobilitet, styrke i rotatorcuff, og posisjon av scapula både i avslappet og arbeidende tilstand.

Det KAN også være en skade. Hvis du tror skulderen er skadet så er det greit å få tatt MR.

Det går helt fint, er på jobb nå så skal se om jeg kan få tatt et bilde når jeg kommer hjem. Mulig støttemuskler gjør at jeg kan løftetyngre en det skulder egentlig klarer, er ganske sterk i andre deler av overkroppen sammenlignet med skulder vil jeg si.

Håper og tror det ikke er noen skade ettersom jeg ikke har noen smerter verken under treningen eller dagenderpå/generelt sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...