Gå til innhold

en annerledes spiseforstyrrelse


nathalie95

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei 18 år gammel jente som nylig var til legen for å snakke om kostholdet mitt. Jeg ble mobbet i 13 år og maten ble min beste venn. Jeg spiser hele tiden, er sulten døgnet rundt og det usunne frister mer enn det sunne. Jeg har tidligere vært hos leger og psykologer med problemet, og fått forskjellige treningsplaner og dietter som ikke har fungert. Jeg veier snart 100 kg (bare fett) og jeg er veldig bekymret for problemet mitt. Legen sa jeg hadde en form for spiseforstyrrelse, men jeg fikk ingen nærmere beskjed om hva jeg kan gjøre for å endre kostholdet mitt. Jeg vet det ikke er enklere enn å bare passe på hva jeg spiser og jeg har lest tusenvis av råd på nettet, men det er så vanskelig. Derfor lurte jeg på om du/dere kanskje hadde noen tips til hva jeg kan gjøre? Vil så veldig gjerne ned i vekt og ikke kjøpe 3 wraps i kantina på skolen og en yoghurt + en kvikk lunsj eller to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiseforstyrrelser

En person med spiseforstyrrelser har ikke et normalt forhold til mat og kropp. Selv om det ofte kan virke som om denne personen har stålkontroll på mat og trening, er realiteten ofte at det heller er maten og treningen som har tatt over kontrollen over personen. Årsakene til at man utvikler en spiseforstyrrelse kan variere mye fra person til person, og det å finne bakliggende årsaker og hva som driver spiseforstyrrelsen videre er sentralt for å kunne løse problemene og bli frisk igjen.

Av denne grunn er det håpløst å hjelpe en spiseforstyrret over et internettforum, og et forsøk på å hjelpe kan i verste fall gjøre situasjonen verre. Å skulle hjelpe en ukjent person med spiseforstyrrelser over internett lar seg rett og slett ikke gjøre, og det eneste riktige er å oppfordre personen til å oppsøke profesjonell hjelp.

Å hjelpe over internett

Hovedproblemene med å hjelpe over internett går begge veier:

  • Den spiseforstyrrede vet ingenting om personene som svarer, og kan derfor ikke vurdere hvem som har kompetanse og hvem som bare synser. Kognitiv dissonans, altså trangen til å rettferdiggjøre egne handlinger, står ofte sterkt hos spiseforstyrrede, og det er lett for å plukke ut de svarene som samsvarer best med egne tanker og følelser.
  • De som prøver å hjelpe har heller ingen garanti for at svarene blir tolket slik som de er ment. Et velment og godt råd som blir tolket og oppfattet feil kan fort gjøre situasjonen verre, og så lenge du ikke har noen mulighet til å følge denne personen opp er det et sjansespill å prøve å hjelpe over internett.

På grunn av dette vil vi fortsette å stenge tråder der vi ser det nødvendig. Å diskutere spiseforstyrrelser generelt med det formål å lære mer om selve sykdommen er selvfølgelig greit, men om trådene utvikler seg til å handle om hva den enkelte bør gjøre for å behandle sin egen spiseforstyrrelse har vi krysset en grense vi ikke ønsker å krysse.

Hva skal du gjøre?

Husk at det eneste riktige å gjøre i en tråd der noen åpenbart lider av en spiseforstyrrelse er å oppfordre personen til å oppsøke profesjonell hjelp. Dette kan gjøres via fastlege som kan henvise videre til riktig instans.

Vi setter også pris på om dere gir oss beskjed om slike tråder, da vi ikke rekker å se over alle trådene som opprettes her inne. Trykk gjerne på rapporterknappen om du mistenker spiseforstyrrelser.

IKS - Informasjons- og krisetelefonen - telefonnr 22 94 00 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...