Gå til innhold

Styrketrening, hvordan gjøre det best?


Regine

Anbefalte innlegg

Når det kommer til styrketrening lurer jeg litt på et par ting.

Er det best med et splittprogram slik at du kan trene styrke hver dag, eller et styrketreningsprogram hvor du trener hele kroppen annenhver dag?

Hvor mange repitisjoner er best å ha? Jeg holder meg til 12x3.. Men trener styrke slik at svetten renner. Jeg har alltid så mye styrke på at jeg nesten ikke klarer å fullføre.

OG hvor viktig er proteinshake etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen fasitsvar på det du spør om. I starten kan du gjerne holde deg til et fullkroppsprogram som du kjører 3 ganger i uken så lenge du klarer å øke vektene du løfter på dette programmet. Når du har trent et fullkroppsprogram i endel måneder kan en 2-splitt være smart, men gå gjerne tilbake til fullkroppsprogrammet i perioder for å få variasjon i hvor ofte hver muskel trenes.

Antall repetisjoner er det lurt å variere. F.eks gjennom å starte med f.eks 12 reps og så redusere antall repetisjoner annenhver uke til du er nede i 3-4 reps for så å begynne på igjen med 12 reps serier.

Proteinshake er en fin måte å få i seg proteiner rett etter trening. Forskning viser at proteiner rett etter trening underbygger restitusjon og støtter opp om muskelvekst. Men det har mindre å bety om proteinene kommer fra en proteinshake, sjokolademelk eller kyllingfilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasitsvar på det du spør om. I starten kan du gjerne holde deg til et fullkroppsprogram som du kjører 3 ganger i uken så lenge du klarer å øke vektene du løfter på dette programmet. Når du har trent et fullkroppsprogram i endel måneder kan en 2-splitt være smart, men gå gjerne tilbake til fullkroppsprogrammet i perioder for å få variasjon i hvor ofte hver muskel trenes.

Antall repetisjoner er det lurt å variere. F.eks gjennom å starte med f.eks 12 reps og så redusere antall repetisjoner annenhver uke til du er nede i 3-4 reps for så å begynne på igjen med 12 reps serier.

Proteinshake er en fin måte å få i seg proteiner rett etter trening. Forskning viser at proteiner rett etter trening underbygger restitusjon og støtter opp om muskelvekst. Men det har mindre å bety om proteinene kommer fra en proteinshake, sjokolademelk eller kyllingfilet.

Takker for svar! Det hjalp det:) Men jeg har et spørsmål til?

jeg leste en plass at kroppen klarer å tilpasse seg de styrkeøvelsene man gjør etter ca 3 uker. Derfor bør man endre oppsettet etter tre uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk:)

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Scroll ned til punkt 2, "You are not methodical", så finner du dette:

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff.

This is the only way you can fairly evaluate your progress and see if you're headed in the right direction. It might sound tedious to keep doing the same movements every week and the appeal of "mixing it up" can seem strong.

However, the tediousness will soon be replaced by the much stronger joy you get from seeing your lifts go up on a weekly basis. Don't fall for "muscle confusion" bullshit. The only ones confused are the people who keep talking about such nonsense."

Resten av artikkelen kan også anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Scroll ned til punkt 2, "You are not methodical", så finner du dette:

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff.

Magisk! Elsker slike artikler! Takker igjen:)

This is the only way you can fairly evaluate your progress and see if you're headed in the right direction. It might sound tedious to keep doing the same movements every week and the appeal of "mixing it up" can seem strong.

However, the tediousness will soon be replaced by the much stronger joy you get from seeing your lifts go up on a weekly basis. Don't fall for "muscle confusion" bullshit. The only ones confused are the people who keep talking about such nonsense."

Resten av artikkelen kan også anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...