Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo, er en gutt på 18 år. Er 185cm høy og veier 78kg. Har tidligere erfaring fra ca. 3 månder på treningsstudio i fjord høst og kan en del øvelser fra den gang. Jeg vil også si at jeg kjenner kroppen min ganske bra.

Har nå akkurat startet å trene styrke igjen. Har trent både langrenn og styrke før og vil si at kroppen min er omtrent ok(minus) og rusten.

Har et ønske om å trene styrke ca. 3 ganger i uken + langrenn 2-3 ganger i uken, men er litt usikker på om dette kan være opptimalt for kroppen min. Hvilke øvelser bør jeg vektlegge for å oppnå best mulig resultat når jeg trener både langrenn hvor jeg bruker mye overkropp og bein allerde?

Er også flink til å spise riktig. Har begynnt å tenke på å bruke protienshaker for å få bedre utbytte av treningen, siden jeg ikke får i meg nok fra før (2gram x kg kroppsvekt ?). Og igjen, er det riktig av meg å bruke protein til langrennet for progresjon.

Når det gjelder program har jeg lest meg opp inne på bloggen her at nybegynnere får best utnytte av treningen ved et fullkropprogram. Er inne og ser på de som blir anbefalt men oppfatter det som lite sett i forhold til deg jeg er vant (5x5 eller 10-12x3) til når det gjelder de tre store baseøvelsen. Jeg synes også at programmene har litt små økter, men det kan hende at det bare er jeg som har for dårlig kunnskap.

Jeg vil fra nå starte med et fullkroppsprogram som jeg liker. Har også sett på X-programmene, som kanskje er for tidlig å starte med nå?

Håper at dere kan ta dere tid til å lese og gi meg noen gode innspill. :)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvilke øvelser bør jeg vektlegge for å oppnå best mulig resultat når jeg trener både langrenn hvor jeg bruker mye overkropp og bein allerde?

Baseøvelser, og flerleddsøvelser. Langrenn er kondisjonstrening først og fremst, og du vil ikke få særlig muskelvekst eller styrkeutbytte av det. Jeg ville lagt opp til et komplett styrkeprogram ved siden av.

er det riktig av meg å bruke protein til langrennet for progresjon.

Karbohydrater er viktigere for langrennet sin del. Og skal du ha 6 treningsøkter i uka så er kalorimengden viktigere enn makrofordelingen av dem. Spis nok mat!

Jeg vil fra nå starte med et fullkroppsprogram som jeg liker. Har også sett på X-programmene, som kanskje er for tidlig å starte med nå?

Starting strength er fint :) X programmene kan muligens bli litt i overkant på volum som nybegynner, spesielt når du har såpass mye kardio ved siden av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...