Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år, er 170 cm høy og veier 60 kg. Jeg har trent fast i ca 2 måneder og nå prøver jeg å satse på ordentlig muskelbygging. Problemet mitt nå er proteiner og matinntak/kosthold, fordi jeg spiser ikke så mye. Jeg har prøvd å legge om kostholdet mitt ved å spise mer frukt og grønt, feks ved å ha på agurk, tomat, spinat og annen salat på brødskivene og å spise feks bananer og mandariner så ofte jeg kan. Likevel blir det litt tynt med mat, og føler ikke at kostholdet mitt er ideelt når jeg skal trene hardt. Spørsmålet er om jeg bør like gjerne begynne på proteinpulver eller om jeg skal endre mer på maten? Har lest mye om dette, men det er så mange forskjellige svar at jeg vet ikke helt hva jeg skal slå meg til ro med. Setter veldig pris på om noen vil dele gode tips med meg!:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26380-proteiner-for-nybegynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha fokus på mat som inneholder mye proteiner, som Skyr og Styrk melk, bytt da gjerne den vanlige yoghurten og melka med disse produktene. Les på innholdsfortegnelsen på matvarene og se etter innhold av proteiner, fett og karbohydrater. For inspo av måltider leser jeg en del fitnessblogger, som kriweb, fitnessnora og linnis fitness :)

Proteinshakes er grei å ta hvis man ikke får i seg nok proteiner eller kjapt alternativ hvis ikke man får spist proteinrik mat etter treninga.

Hva spiste du i går? Om du vil ha mer mat og mer proteiner inn i kosten,er frukt og grønt neppe beste veien å gå. Mer kjøtt,kylling,fisk, nøtter,melk, havregryn, derimot.

EDIT; og hvordan trener du?

I går spiste jeg to skiver med leverpostei til frokost. Til lunsj spiste jeg to skiver med pesto, agurk, tomat og spinat, og til middag ble det hjemmelaget pizza med hjemmelaget tomatsaus, artisjokker, løk, sjampinjong, rucola og skinke. Mellom måltidene spiste jeg mandariner.

Men ja, det er jo sant, prøver å få i meg så mye kylling og fisk jeg kan til middag, og prøver å starte dagen med havregryn. Likevel klarer jeg nesten aldri å spise nok, mest fordi jeg er vandt med litt for små mengder mat.

Jeg trener styrke så ofte jeg kan, helst 5 ganger i uka. Trener litt over 1 time hver gang, i tillegg til at jeg går på kickboxing en gang i uka. Begynner alltid treninga med en løpeøkt på ca 20 min.

Ha fokus på mat som inneholder mye proteiner, som Skyr og Styrk melk, bytt da gjerne den vanlige yoghurten og melka med disse produktene. Les på innholdsfortegnelsen på matvarene og se etter innhold av proteiner, fett og karbohydrater. For inspo av måltider leser jeg en del fitnessblogger, som kriweb, fitnessnora og linnis fitness :)

Proteinshakes er grei å ta hvis man ikke får i seg nok proteiner eller kjapt alternativ hvis ikke man får spist proteinrik mat etter treninga.

Takk! :)

Annonse

Prøv med kyllingpålegg på brødskivene, masse proteiner og lite karbo/fett :) Jeg bruker mager kesam som dipp eller dressing og i stedet for saus til maten. Og byttet ut vanlig brød med proteinbrød og egen proteinrik brødbakst.

Ikke dumt, takk igjen:)

Prøv med kyllingpålegg på brødskivene, masse proteiner og lite karbo/fett :) Jeg bruker mager kesam som dipp eller dressing og i stedet for saus til maten. Og byttet ut vanlig brød med proteinbrød og egen proteinrik brødbakst.

Tja, personlig ville jeg egentlig ikke anbefalt å spise mye slike magre produkter til en som allerede spiser veldig (les: altfor) lite og har vansker med å få i seg nok mat.

GuroK

Jeg får i meg nok ved å drikke flytende kalorier(et glass melk til frokosten, havregryn laget på melk osv. Gjerne sjokolademelk etter trening). Spiser energirikt pålegg som margarin, ost, peanøttsmør og lignende. Banan og nøtter er gode, sunne og energirike og kan spises som mellommåltider. Det er bra å spise masse grønnsaker, men husk å ikke spise deg mett på dem. Jeg spiser litt grønnsaker til hvert måltid så jeg slipper å spise en gigantisk porsjon til middag :D

Tja, personlig ville jeg egentlig ikke anbefalt å spise mye slike magre produkter til en som allerede spiser veldig (les: altfor) lite og har vansker med å få i seg nok mat.

GuroK

Jeg får i meg nok ved å drikke flytende kalorier(et glass melk til frokosten, havregryn laget på melk osv. Gjerne sjokolademelk etter trening). Spiser energirikt pålegg som margarin, ost, peanøttsmør og lignende. Banan og nøtter er gode, sunne og energirike og kan spises som mellommåltider. Det er bra å spise masse grønnsaker, men husk å ikke spise deg mett på dem. Jeg spiser litt grønnsaker til hvert måltid så jeg slipper å spise en gigantisk porsjon til middag :D

Ja, skjønner, takk :) Skal definitivt begynne med nøtter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...