Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye på fitnessbloggen og styrketrening.jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det når det gjelder sett og reps. Kanskje dumt spørsmål.skal jeg telle hvor mye jeg greier å gjøre i hver øvelse når det gjelder styrke Å deretter loggføre det? Jeg aner ikke greia med hvor mange sett og reps jeg skal ta ,fordi det ikke sto så mye om det på artikkelen om styrketrening for nybegynnere.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26007-treningsprogram-og-repssett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, en grei tommelfingerregel er at få repetisjoner ( 1-5) trener mer mot maksimal muskelstyrke og teknikk, 8-12 går mer på muskelvolum, og 12-15-50-> går på ren utholdenhetstrening.

Så blir jo oppgaven å sette seg mål for hva man vil oppnå med treningen, og velge sett-repetisjoner som passer deretter. For de store øvelsene som knebøy, markløft, benkpress, utfall, pullups og så videre er det i hvertfall i starten bedre med flere sett og ikke kanonmange repetisjoner (f.eks 5x5 enn omvendt(3x10), da man jo burde lære seg riktig teknikk i starten, og jo flere repetisjoner man tar, jo lettere blir man sliten, og da går teknikken ut av vinduet.

Apropos loggføring; det er lettere å huske hvordan man trener over tid om man skriver det ned. Jeg har ikke sjangs til å huske hvordan jeg trente for tre år siden eller hvor sterk jeg var i vår, men jeg kan slå det opp og finne det ut, om jeg lurer.

Hvordan kan man måle fremgang/ endring om man ikke vet hvor man starter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...