Dice89 Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hei folkens. Etter 2 måneder med strengt kosthold og et ganske stort kaloriunderskudd grunnet "forberedelse" til en spesiell hendelse nå i starten av november, bestemte jeg meg for å ta en deload-uke nå i forrige uke. Jeg har gjennom hele 2-månedersperioden trent styrke 2-4 ganger i uken og løpt intervaller 1-3 ganger, akkurat som jeg pleier å gjøre - kun med litt endringer i fokus på muskelgrupper. "Dietten" eller hva jeg skal kalle det ga meg de resultatene jeg ville ha innen den tiden jeg hadde planlagt, og sånn sett følte jeg meg bedre enn jeg kan huske å ha gjort før. Jeg var fornøyd med innsatsen, om jeg kan si det, og resultatet. Men for å være helt ærlig var det i løpet av perioden dager da jeg var ganske sliten og følte meg gusten og blek. Dette gikk ikke utover den "hendelsen" som jeg hadde forberedt meg til altså, og selv om jeg ikke trivdes med det var det ikke SÅ ille at jeg slet med det, for å si det på den måten. Likevel gjorde det store(?) kaloriunderskuddet kombinert med treningen/intervallene, samt følelsen de dagene jeg ikke følte meg helt på topp, at jeg bestemte meg for å ta denne deload-uken. Denne uken har jeg trent styrke som normalt (droppet intervaller), men spist masse mat (vil tro jeg har hatt et overskudd på i gjennomsnitt 700-800 kcal?), og et par dager kost meg med masse kaker og en del sjokolade i forbindelse med farsdag og et par andre feiringer tidligere i uken, noe jeg vanligvis ikke unner meg noe særlig av. Det skal sies at jeg ikke slet med noe dårlig samvittighet under denne uken (det har jeg derimot hatt en tendens til tidligere) Siden dette var «planen», synes jeg derimot det var helt okei. Nå etter denne uken er over, synes jeg (sikkert naturligvis?) at jeg ser større ut enn det som egentlig er ønskelig for meg. Jeg mener til og med jeg har fått tilbake litt lovehandles, noe jeg ikke har hatt på over et år! Det første spørsmålet mitt er altså da – er dette en konsekvens av deload-uken min: Har jeg lagt på meg eller er det såkalt «vannvekt» jeg ser der i speilet? Ikke spør meg om jeg FAKTISK har lagt på meg da, vekta har vært uten batteri i et par år nå Jeg har nå, som planlagt da jeg startet deload-uken, gått tilbake til et strengere kosthold, fortsetter med styrketrening og tar opp intervallene igjen. Altså som normalt for meg. «Normalt» for meg hva gjelder kaloriinntak er å holde meg til vedlikehold/litt i underskudd (varierende, alt etter hva jeg gjør i helgene, egentlig ) Nå skal det sies at jeg ikke har noe særlig problem med det at jeg muligens har lagt på meg etter uka mi, jeg har en del å gå på, og jeg vet av erfaring veldig godt hvordan jeg skal legge opp løpet for å få strammet opp litt igjen dersom det blir «nødvendig». Men nå har det dukket opp en ny tilsvarende «hendelse» som det jeg skrev om lenger opp her, og det er det kun én mnd til. Dersom jeg nå faktisk har lagt på meg, og det er slik jeg ser ut nå jeg faktisk ER , vil dere tro at jeg med et moderat kaloriunderskudd kan greie å komme meg tilbake til der jeg var nå i starten av november, i løpet av en måned? Hvor stort bør (dersom det ikke er håpløst uansett) underskuddet være, når jeg kombinerer det med styrketrening i utgangspkt. 3 ganger i uken, og intervaller 2 ganger? Håper jeg har forklart meg godt, og at dere forstår hva jeg mener. Hvis ikke er det bare å stille spørsmål dersom dere ønsker å svare på mine:) Nå mener jeg at hva disse «hendelsene» jeg snakker om går ut på, ikke bør være av verken interesse eller betydning for dere, men vit at det er viktig for meg. I tillegg ønsker jeg å presisere at selv om jeg har holdt et forholdsvis strengt kosthold og trener mye, er ikke dette noe jeg vanligvis stresser noe med. Jeg vet å unne meg både kos og treningsfri til vanlig dersom jeg har lyst til det eller behov for det. (Edit: Nå når jeg viser forhåndsvisning ser jeg at dette ble et innmari langt innlegg, beklager dette - håper noen gidder å lese ferdig Tusen takk for det isåfall, hehe.. Er det forresten riktig å legge denne under "Kosthold"?) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25629-konsekvenser-av-diett-og-p%C3%A5f%C3%B8lgende-deload/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZeppeZ Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Skal vel ikke være noe problem å komme tilbake til der du var i starten av november! 1-2 uker med litt "utskeiing" er ikke verdens undergang. Grunnen til at du føler at du har lagt på deg vil jeg tro er av kcal overskudd og spesielt kakene/godteri du har kost deg med som har gjort formen din litt "bløtere". Dette tror jeg vil fikses iløpet av en uke eller to med det kostholdet du hadde før deloaden. Vet ikke hva du veier, men vil ikke anbefale at du legger deg noe særlig mer enn 500kcal i underskudd til å starte med. Heller senke kcal med 50-100 i uken etter en uke med 500kcal underskudd hvis du merker det ikke er nok. Altså: Uke 1: -500kcal Uke 2: -550-600kcal Uke 3. -600-650kcal Uke 4. -650-700kcal Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25629-konsekvenser-av-diett-og-p%C3%A5f%C3%B8lgende-deload/#findComment-888169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dice89 Skrevet 13. november 2013 Forfatter Del Skrevet 13. november 2013 Skal vel ikke være noe problem å komme tilbake til der du var i starten av november! 1-2 uker med litt "utskeiing" er ikke verdens undergang. Grunnen til at du føler at du har lagt på deg vil jeg tro er av kcal overskudd og spesielt kakene/godteri du har kost deg med som har gjort formen din litt "bløtere". Dette tror jeg vil fikses iløpet av en uke eller to med det kostholdet du hadde før deloaden. Vet ikke hva du veier, men vil ikke anbefale at du legger deg noe særlig mer enn 500kcal i underskudd til å starte med. Heller senke kcal med 50-100 i uken etter en uke med 500kcal underskudd hvis du merker det ikke er nok. Altså: Uke 1: -500kcal Uke 2: -550-600kcal Uke 3. -600-650kcal Uke 4. -650-700kcal Hørtes fornuftig ut, og noe jeg skal klare. Ser faktisk allerede forbedring i dag, så effekten av søtsakene begynner vel å skli bort Takk for svar, ZeppeZ Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25629-konsekvenser-av-diett-og-p%C3%A5f%C3%B8lgende-deload/#findComment-888953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.