Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens;) Et lite spørsmål når det gjelder morgencardio ( på tom mage)

Hvis jeg ikke har BCAA, kan jeg bruke whey oppløst i vann før morracardioen eller vil dette ødelegge den fastende effekten? Det vil jo gi litt kalorier (149 kcal ) men alt kommer jo så å si fra protein, kanskje 0,5 g fett og 1-2 g karb. så får inn noe aminosyrer på den måten. men bcaa med bare noen få kcal hadde jo vært å foretrekke.

Hva mener dere, noen erfaringer? Hadde vært fint med svar fra noen som driver MYE med morracardio (i tilegg til styrke seff;))

Føler fort at morracardio kan bli VELDIG slitsomt uten noe som helst aminosyrer i kroppen når man etterhvert har gjort det en stund og vekta nærmer seg grenseland... men hvis whey ødelegger for fasteeffekten så dropper jeg det bare og bestiller litt "goodies" fra protfabrikken

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25432-morgencardiobcaa-vs-whey-i-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det du føler er best. Forskjellen er mest sannsynlig minimal, hvis noen forskjell overhodet på den totale forbrenningen.

Men hva ville du optimalt sett tatt hvis du kunne velge? Med tanke på å tyne så mye som mulig ut av fasted cardio effekten? takk for svar;)

Whey.

Mer kalorier -> mer energi -> bedre prestasjon. I tillegg får du mest sannsynlig i deg nok aminosyrer gjennom proteinpulveret (og all maten du generelt spiser).

http://alanaragon.com/myths-under-the-microscope-part-2-false-hopes-for-fasted-cardio.html

Whey.

Mer kalorier -> mer energi -> bedre prestasjon. I tillegg får du mest sannsynlig i deg nok aminosyrer gjennom proteinpulveret (og all maten du generelt spiser).

Nice:) takk. Men vil man ha et lite lager med aminosyrer som også kan brukes som kommer fra proteinene man spiste tidligere som middag/ kvelds fra dagen før?? hvor lenge vil det evt. holde sett at man ikke tar noe som helst, bortsett fra vann da offcourse

Ved rolig kardio bryter du ikke ned musklene som ved styrketrening (og høyintesisteskardio f.eks hiit) så du trenger i utgangspunktet ikke påfyll av noe.

Martin Berkham bak Leangains sier dette om saken:

It has not been my experience that low intensity cardio on rest days (i.e. 4x/week, <45-60 min/day) has any compromising effect (at all) on strength or muscle retention during dieting.

There's a few reasons for this.

1. Walking does not affect AMPK (which blunts muscle protein synthesis).

Moderate to intense cardio does. Prolonged cardio, i.e. jogging at a good pace for >30 min has the most detrimental effect in this regard.

1. Walking does not stress the CNS. You're saving your nervous system (strength) and performance for the weights, which is crucial for muscle gains and muscle retention. HIIT is very stressful for the CNS. An all out sprint (i.e. HIIT done right) is not so different from a set of 3-4RM squats.

Lifting at a suboptimal capacity starts a downward spiral in my experience. If your nervous system cannot keep up with what your muscles can lift, muscle loss happens as a consequence of never being able to apply adequate stress/perform optimally.

1. Cardio - HIIT in particular - tears up muscle fibers and require repair and recovery, just like a set of squats.

If you're adding 2-3 sessions of HIIT to your 3 sessions of weights, it is almost comparable to adding 2-3 days of weights. Keyword is "almost", I'm obviously not drawing direct comparisons. That's all fine and dandy if you think working out 5-6 days/week is a good idea on a diet. But I don't think anyone - no matter what level of experience - needs more than 3 days a week in the gym when cutting. (Yes, this goes for competitors and beginners alike.)

In conclusion, if conditioning is not terribly important for you, if your goal is really about getting shredded while keeping your muscle, I highly suggest limiting moderate to high intensity cardio on a diet - or ditch it completely. Save it for some other time when your recovery is good and not limited by your diet.

A calorie deficit is a recovery deficit. Avoid deficit spending.

Som igjen ender opp på det jeg sa først: Gjør det du føler passer best for deg, det vil mest sannsynlig ikke ha så mye å si :)

Annonse

Ved rolig kardio bryter du ikke ned musklene som ved styrketrening (og høyintesisteskardio f.eks hiit) så du trenger i utgangspunktet ikke påfyll av noe.

Martin Berkham bak Leangains sier dette om saken:

Som igjen ender opp på det jeg sa først: Gjør det du føler passer best for deg, det vil mest sannsynlig ikke ha så mye å si :)

Ok, takk skal du ha.:)

Dette kunne sikkert blitt en ny tråd, men det du sier om at rolig cardio IKKE bryter ned musklene, men at hiit gjør det er jeg ikke helt enig med deg om. Sjekk ut denne:http://www.biolayne.com/contest-prep/best-form-of-cardio-for-bodybuilding/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...