Gå til innhold

kaloriinntak ved vektøkning i forhold til BMR


rhaugland

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt vanskelig for å finne frem i jungelen av informasjon der ute hva gjelder korrekt mengde energiinntak når jeg trener for å øke muskelmasse, og henvender meg derfor til de av dere som kan slikt. Mitt basalregneskap forteller meg at jeg forbrenner rett under 1700 kcal om jeg ligger pinn i ro, og jeg trener styrke med ganske høy intensitet fire ganger i uken. Utenom dette er jeg ikke veldig aktiv med unntak av å komme meg hit og dit på sykkel eller ved å gå.

Forstår jeg det rett om jeg setter opp regnestykket slik?

1700kcal (BMR) + 500kcal (trening) + 500kcal (energioverskudd) = 2700 kcal

Jeg er ikke interessert i å legge på meg noe særlig fett, og har heller ikke behov for å bli veldig mye større enn jeg er, så vektoppgang trenger ikke skje utrolig kjapt. Vil det vere bedre å ligge på et lavere energioverskudd i så måte?

Jeg har sett på PAL-verdi og diverse andre utregninger, men de varierer mellom 2200-3200 kcal basert på mine tall, og jeg ønsker meg bare en noenlunde presis tilnærming basert på mitt aktivitetsnivå. Jeg ønsker også tips til hvor jeg bør ligge de dagene jeg har pause (både en dags pause, to dagers pause over helgen, og deload-uken).

Forøvrig er jeg gutt, 29 år, 173 cm og 68 kg. Har trent noen år av og på og har grei fysikk, men litt for høy fettprosent i forhold til hva jeg skulle ønske.

Håper noen kan hjelpe meg å få klarhet i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår jeg det rett om jeg setter opp regnestykket slik?

1700kcal (BMR) + 500kcal (trening) + 500kcal (energioverskudd) = 2700 kcal

Dette er riktig, bortsett fra den biten som er all den tiden du ikke ligger og sover og ikke trener. Du forbrenner ganske mye på rolig gange, spise, lese, sitte osv., som må tas med i beregningen. Hvis ikke vil overskuddet ditt fort forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er forskjell på hvordan kroppen bruker de forskjellige næringsemnene må du finne ut hvilket nivå du ligger stille på med *ditt* kosthold. Legg så på ca 200kcal for å få en fin og rolig vektøkning. Når det stopper opp øker du med ca 50-100kcal igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...