tepose Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei! Jeg er ei jente som veier ca 68 kg og er 163 cm. Jeg har veid 82 kg tidligere, men gikk ned til ca 66 kg. Så en stund etter det, gikk jeg ned ca 10 kg til, på ca 2 mnd. Jeg spiste altfor lite og trente altfor mye. Det førte til muskeltap, vitaminmangel, og jeg ble rett og slett utmattet. Føler ikke at jeg har henta meg selv inn etter det. Det var i fjor vinter. Resultatet ble at jeg slutta å trene, og spiste mye usunn mat og la fort på meg igjen. Har trent litt av og på siden det, men aldri særlig regelmessig. Jeg er ikke noe flink med kosthold, det er der hovedproblemet ligger. Hvor mye kan jeg egentlig spise? Har planer om å begynne å trene snart, men vet ikke helt hva jeg skal begynne med eller hvor mye. Er redd for at det samme som skjedde sist skal skje igjen. Vil gjøre det på en sunnere måte. Sist gønna jeg på med hard kondistrening ca 5 ganger i uka med et kalornivå på ca 1400 kalorier. Ikke særlig varierte måltider heller, egentlig. Jeg er ikke så opptatt av hva vekta sier egentlig, men jeg vil gjerne ha en mye mindre fettprosent. Akkurat nå er det for mye fett, spesielt på magen. Drømmen er jo å bli sterk også, og kanskje få flat, fin mage etter hvert. Så, det jeg egentlig spør om er at hvis jeg trener f.eks. 3 ganger i uka til å begynne med, hvilket kalorinivå bør jeg ligge på? Har ikke lyst å spise altfor lite, 1300-1500 kalorier syns jeg er lite. Og hva slags trening bør jeg fokusere på? Jeg antar at jeg kanskje bør få en nedgang i fettprosent før jeg bygger muskler? Som sagt, jeg er helt nybegynner, så tips til både mat og trening blir satt stor pris på! Håper på noen svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24457-nybegynner-kosthold-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wombat Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Kaloriforbruket ditt hvis du trener 3 ganger i uken, er ca 2345 kcal. Avhengig av hvor fort du vil gå ned så er vel et underskudd på 3-500 kcal greit til å begynne med? Så veier du og måler og ser hvordan det går? Jeg vet ikke hvor "feit" (unnskyld uttrykket) du er, men hva med å trene både kondis og styrke? Du kan f. eks. ha 3 styrkeøkter i uken og 2-3 kondisøkter hvor f. eks. 2 av øktene er 4x4 intervaller eller geriljaintervaller, også en langkjøring/fjelltur elns kanskje? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24457-nybegynner-kosthold-og-trening/#findComment-858553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.