Gå til innhold

Forhøyede skuldre, øvelser mot.


storken

Anbefalte innlegg

Hei, ei jeg trener med har noen småproblemer med skuldre. Det er ikke snakk om "winged scapula" - skuldrene er opptrekte. Hu har også vondt i nakke fra tid til annen.

Så langt har jeg fått hu til å jobbe med nedtrekk. Tenker å styrke lats og nedre traps for å dra skulderbladene lengre ned. Hu klarer på 75% av kroppsvekta si x8, så styrken er der, men tror det går an å forbedre utøvelsen. Har prøvd å ikke la det bli "information overload" enda, men nå er teknikk såppass inne at det er påtide å finkjemme teknikk. Hu låser ikke ut mellom repetisjoner - og jeg tenker kanskje det vil hjelpe på enda bedre lats-aktivering. Bør hu? (1)

Tenker på å inkorporere lat-shrugs spesifikt for å treffe lats i blandt (2).

Bryst er også et sted hu sliter - og jeg er redd for å overbelaste fremside skuldre til henne. Siden skuldrene er forhøyet har hu lite kontakt med bryst. Triceps og fremside skulder tar over. Gjorde floor-press ei stund, men hu ble ikke komfortabel med øvelsen. Styrken lå på rundt 7,5 kgx15 i hver hånd. Armhevinger til bord osv er hu heller ikke glad i.

Det trengs åpenbart flere øvelser for å løse opp dette, noen som har tips? (3)

Videre er hu veldig glad i beinpressmaskinen, her har hu raskt økt fra 50 kg til 80kg x6. Hu hjelper til med hendene for å holde knærne utover, men dette bør jeg vel venne henne av med? (4) Alt i alt vil jeg ha hu bort til knebøy-stativet, men det er hu livredd for. Knærne hennes har begynt å "klikke" når hu bøyer ned (som i knebøy). Har tenkt å bytte ut beinpressen med en manualbasert-greie med fri bevegelse, men det beste hadde egentlig vært å få henne under stanga. (4)

For øvrig åpner ikke beinpressen for muligheten å kjøre 1-fots-beinpress, ellers hadde jeg helt klart fått henne til å begynne med det.

Hu er nyskjerrig på markløft, men er litt stiv i hofteleddet. Rack pulls fra det nederste trinnet i racket gir veldig lite ROM, og 20 kg's skiver for å få stanga i rett høyde blir for tungt. Hvilken øvelse er lettest å innlære som kan erstattes av mark senere? (5)

Ble veldig mye dette, så merka de forskjellige avsnittene i teksten med klammer - setter stor pris på tips på de forskjellige problemene :)

For øvrig er hu 45 kg, i kalorioverskudd og på vei opp i vekt, ca 160-165 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Massasje av infraspinatur, trapezius og rhombodieus. Sjekk også om det er triggerpunkter i lats. Det kan være så mange årsaker her. Det beste er å sjekke det opp hos en Naprapat, osteopat eller ART.

Optimal muskelfunksjon er punkt 1.

I nedtrekks- og roøvelser må hun passe på å dra skulderbladene ned og bak, altså bevegelse i skulderbuen er viktig her for maksimal aktivering av lats og trapz/rhomb. Facepull og scapular pushups kan være hensiktsmessig.

Dynamisk oppvarming før hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...