Gå til innhold

Body fat analysis... Ô_ô HJELP


espenesp

Anbefalte innlegg

Møtte en snake oil selger (les: HerbaLife dame) på en stand midt i byen, og tok en gratis kroppsanalyse. Maskinen hennes så rimelig kjip ut, så jeg forventer ikke at dataene er gjort med kirurgisk presisjon. Egentlig innser jeg at jeg ikke skjønner en dritt av verdiene. Men jeg synes det hadde vært kult å ta en ny måling for å se hva som har endret seg (vekten er samme sted i dag), og derfor hadde jeg satt stor pris på forklaringer på disse verdiene, og om slike målinger har noen relevans (regner med avanserte maskiner i flerehundretusenkronersklassen er vesentlig bedre enn den avanserte badevekten damen hadde).

- Fettprosenten er vel "normal" men langt fra imponerende for en 26 år gammel mann?

- Og fettprosenten rundt magen er vel nokså dårlig? -det peker på det verste fettet rundt invollene, ikke sant?

- Beinmineral, hva i alle dager er det? Er det omtrent konstant, og er det noen helsegevinst forbundet med høy eller lavt innhold av beinmineraler? Er det vekten av skjellettet mitt?

...so many questions...

Tusen takk for hjelp!

post-29059-14440953742371_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse vektene er dessverre for unøyaktige til å se endringer over kort tid på. Har du lagt på deg 10 kg siden forrige gang kan det kanskje ha et poeng, men ikke mer enn det du kan se i speilet.

Om tallene stemmer har du forøvrig en helt fin fettprosent i forhold til helsefaktorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst maskin som endrer resultat ved fuktige håndflater kan man se bort fra. Selv stoler jeg ikke på noe lavere enn kaliper, og selv her mener jeg den kun gir en indikasjon på endring og ikke hvilket nivå du er på. DXA er bra, men obduksjon er best. Bioimpedanse er kun, etter min personlige mening, interessant på sykehus der man trenger en kjapp løsning og kan være rimelig sikker på å måle under de samme omstendighetene hver gang. Og da snakker jeg kun om sengeliggende pasienter ;)

Men...som Oddis er inne på...bioimpedanse KAN vise endring de også, men da må man være nøye på forholdene det gjøres under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Så dette er egentlig ingenting man bør henge seg opp i overhodet? Men heller se etter endringer i fysikk og hvor tungt man kan løfte? Egentlig betyr det lite for meg... eller, jo, litt nysgjerrig er jeg. Men om det ikke er noe å stole på anyway, så driter jeg i å kjøre nye tester. Testen over er fra 2012 forresten, så den er over ett år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et kaliper (http://myrevolution.no/slim-guide) og finn noen steder å klype. Se på fremgangen. Blir hudfoldene tynnere, så går du (antakelig vis) ned i fettprosent. Blir de tykkere går du (antakelig vis) opp i fettprosent. Jeg måler 2cm over og 2cm til siden for navel, rett over hoftebenet på siden og så langt bak på bilringen jeg kommer. Det er ofte gode punkter for gutter/menn og punkter du selv kan måle fint. Da har du en veldig god indikasjon på retningen det går.

Blir du tyngre og hudfoldene blir tynnere har du funnet gullegget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...