Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her på forumet og trenger litt hjelp..

Jeg er en jente på 23 som jobber med vektreduksjon. Jeg er medlem på vektklubben og har et daglig kcal inntak på 1300, hittil har jeg gått ned 15 kg. Men er enda ikke helt i mål.

I flere år har jeg hatt problemer med magen, nylig oppsøkte jeg lege i forbindelse med dette og det viser seg at jeg har IBS (irritabel tarm). Legen anbefaler meg å enten spise Lavkarbo eller Low FODMAP for å bli kvitt mageproblemene. Jeg ønsker da å prøve lavkarbo og se om det kan bli noe bedre, men har et par spørsmål nå før jeg starter.

1: Det virker som om alle som går på lavkarbo har full telling på karb. Hvordan teller dere dette? I hodet bare eller er det en nettside som hjelper dere? Virket som om det var litt tungvindt å holde telling på dette på vektklubben :(

2: Jeg ønsker fremdeles å gå ned i vekt, hvor mange gram karb bør jeg da innta? 20g?

3: Skal jeg fortsette å holde oversikt over kcal? Isåfall hvilket kcal nivå ca bør jeg da ligge på?

4: Mange forteller at de går en del ned i vekt den første uka. Vil dette også skje med meg når jeg allerede har gått ned 15 kg?

5: Jeg har skjønt at for å gå ned i vekt med lavkarbo skal man ha få gram karb om dagen. Har også skjønt at man regner ut den anbefalte mengden proteiner ut i fra egen vekt. Men er det noe anbefalt dose gram for fett?

6: Til slutt lurte jeg på om dere hadde noen bøker/ artikler dere vil anbefale meg å lese? Og er det noe annet jeg bør vite/ være obs på når jeg starter med lavkarbo?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23591-fra-kaloritelling-til-lavkarbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei, jeg er ny her på forumet og trenger litt hjelp..

Jeg er en jente på 23 som jobber med vektreduksjon. Jeg er medlem på vektklubben og har et daglig kcal inntak på 1300, hittil har jeg gått ned 15 kg. Men er enda ikke helt i mål.

I flere år har jeg hatt problemer med magen, nylig oppsøkte jeg lege i forbindelse med dette og det viser seg at jeg har IBS (irritabel tarm). Legen anbefaler meg å enten spise Lavkarbo eller Low FODMAP for å bli kvitt mageproblemene. Jeg ønsker da å prøve lavkarbo og se om det kan bli noe bedre, men har et par spørsmål nå før jeg starter.

1: Det virker som om alle som går på lavkarbo har full telling på karb. Hvordan teller dere dette? I hodet bare eller er det en nettside som hjelper dere? Virket som om det var litt tungvindt å holde telling på dette på vektklubben :(

2: Jeg ønsker fremdeles å gå ned i vekt, hvor mange gram karb bør jeg da innta? 20g?

3: Skal jeg fortsette å holde oversikt over kcal? Isåfall hvilket kcal nivå ca bør jeg da ligge på?

4: Mange forteller at de går en del ned i vekt den første uka. Vil dette også skje med meg når jeg allerede har gått ned 15 kg?

5: Jeg har skjønt at for å gå ned i vekt med lavkarbo skal man ha få gram karb om dagen. Har også skjønt at man regner ut den anbefalte mengden proteiner ut i fra egen vekt. Men er det noe anbefalt dose gram for fett?

6: Til slutt lurte jeg på om dere hadde noen bøker/ artikler dere vil anbefale meg å lese? Og er det noe annet jeg bør vite/ være obs på når jeg starter med lavkarbo?

1. Folk bruker sider som mylog.no og myfitnesspal.com til å loggføre hva de spiser ;)

2. Det har ingenting med gram karb hvis du skal ned i vekt. Da må du ha underskudd i kcal.. Lavkarbo er alt fra 0-100g karbs, alt avhengig av person til person.

3. Kcal nivået ditt bør være ca 500kcal under vedlikehold(avhengig av vekten din også). Høyden/alder/vekten din og aktivitetsnivået?

4. Ja, du kan fortsatt gå ned litt den første uke. Spørsmålet er nok en gang:hva har du tidligere gjort, vekten din osv...(mye vann som forsvinner første par ukene).

5. Som jeg tidligere sa: Det har ingenting med gram karb når det gjelder å gå ned i vekt. Personlig ville jeg satser på 2g protein per kg kroppsvekt og mellom 0-75g karbs og resten fett.

6. Det du bør vite om lavkarbo etter min mening. Det er ingenting magisk med "lavkarbo" det er fortsatt kcal inntaket som er gjeldene og du bør være i underskudd for å gå ned i vekt, som med alt annet. Eneste som er spesielt med lavkarbo er= lite karbs= vann forsvinner også samt du kan oppnå en ketose tilstand(som heller ikke er magisk).

Ketose tilstandene kan f.eks gi deg dårlig ånde etc....

Det vil si at du har brukt opp glykogen lagrene i kroppen, da begynner kroppen å ta energi fra andre steder(som fettet f.eks)....Du kan bli litt dårlig i hodet/svimmerl og sliten de første dagene mens kroppen omstiller seg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...