Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har trent aktivt i ett par år og har kjørt etter gode gamle få reps så tungt man kan prinsippet. Da har jeg kjørt 4-6 reps x 5 sett på mark, benk og knebøy og 5-8 reps på de fleste andre øvelser meg grei fremgang. Når jeg mot formodning er lei og trenger variasjon har jeg kjørt mange sett med lettere vekter.

Jeg blir like "sliten" av begge deler men føler at jeg får mer kontakt og det brenner mer i musklene når jeg har mange repetisjoner. Det jeg lurer på er om det er en fasit at for økt muskelmasse så bør man kjøre tungt/færre reps og så variere med høyrep i ny og ne, eller kan jeg trene primært med mange reps og variere en gang iblant med få reps om målet er å øke mest mulig muskelmasse?

Har sikkert oversett noen artikler eller innlegg når jeg prøvde å søke her, men velger å legge ut det jeg har i hodet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23487-respons-p%C3%A5-repetisjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, vil færre reps kreve større samkjøring/koordinasjon av nervesystemet, og vil følgelig ikke være det beste for å bli schvæææææær.

Men på den andre siden er det ingen som drar kroppsvekt i rykk eller dobbel kroppsvekt i mark uten at det synes godt heller:p

At det brenner mer ved høyere reps er vel normalt, mtp utmattelse, så for økt maksimal muskulær styrke, er det 1-5 reps som er anbefalt, for større volum/mer arbeidsevne over litt lengre tid er det vel 6-12 reps det går i, og over tolv reps går det stort sett på nuskulær utholdenhet.

Widowmakers( i knebøy) blir nå riktignok unntaket til regelen:p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...