Gå til innhold

World Games


Gundersen™

Anbefalte innlegg

Les alt her: http://www.styrkeloft.no/nyheter/arkiv/2301-world-games-2013-starter-neste-uke

Største man kan oppleve

World Games er det største mesterskapet en styrkeløfter kan delta på. Det arrangeres bare vært fjerde år, og det kan bare være 10 utøvere i hver klasse. VM det pågående året er kvalifisering til World Games og kun topp 3 i hver klasse er direkte kvalifisert til World Games. I tillegg deles det ut et Wild-Card fra vært kontinent.

Rekordstor deltakelse fra Norge

Bare Russland og Ukraina har flere utøvere. Norsk styrkeløft er blant de aller sterkeste i verden om dagen og har økende popularitet med rekordstor påmelding til NM nå nylig i Bergen.

Verdens sterkeste

Norge har med seg 2 av verdens desidert sterkeste utøvere på laget til World Games, begge er med klar margin de 2 sterkeste i Norge gjennom tidene.

Kjell Egil Bakkelund og Carl Yngvar Christensen har begge løftet verdensrekorder i styrkeløft og er blant favorittene i sine klasser under årets World Games, så her kan man forvente nye historiske løft!

Kjell Egil Bakkelund

914065_10151615741871648_1775881886_o.jpg

Foto: Stian Jensen - EM Senior 2013 - 310kg markløft

Ble i juni den

i norgeshistorien uavhengig av kroppsvekt på NM i Bergen. Han løfter i Middle-klassen på World Games. Bakkelund tok en 5.plass på VM i fjor men ble tatt ut på Wild-Card til å delta i World Games.

Hva har du gjort i sommer?

I sommer har det vært grilling, bading og vært turistguide for to danske landslagsløftere.

Hvordan har oppkjøringen gått?

Oppkjøringen har gått bra. Slitt litt med ryggen men det går seg vel til på løftedagen.

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

Vanskelig og si. Om alt klaffer så ville en topp 3 plassering stått høyt!

Stian Walgermo

977874_10151588872780845_1616146281_o.jpg

Foto: Stian Jensen - EM senior 2013 - 327.5kg markløft

Forrige års VM i Puerto Rico var kvalifiseringsstevne for deltakelse i World Games, her tok Walgermo fra Sjøholt en 5.plass med serien 365kg i knebøy, 242.5kg i benkpress og 320kg i markløft. Etter at to utøvere meldte forfall pga. skader, kom meldingen om uttaket til World Games i påsken.

Hva har du gjort i sommer?

Jobbet og trent, tar en liten ferie etter World Games.

Hvordan har oppkjøringen gått?

Den har vært litt trøblete etter NM pga. en strekk i quadratus som ikke vil slippe taket. Styrken er veldig bra, men kunne muligens vært litt bedre om ryggen hadde samarbeidet.

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

I følge påmeldingslisten er jeg ranket som nr.7 i min klasse (Heavy). Jeg kan med full uttelling havne på en 6.plass. Nivået er meget høyt, trolig det høyeste noen gang. De som er ranket som nr.1 og nr.2 kampet om verdensrekorden i Puerto Rico tett etterfulgt av 3.plassen. spranget til 4-5.plassen skiller 40-50kg opp fra meg. Klarer jeg å få ut det jeg er maks god for på konkurransedagen er jeg fornøyd. Da blir det mest sannsynlig nordisk rekord i både knebøy og sammenlagt, i tillegg til å nærme meg den magiske 1000kg grensen som første mann i Norden på så lav kroppsvekt (-105).

Carl Yngvar Christensen (CYC)

549017_526854030660429_1578236349_n.jpg

Foto: IPF - VM senior 2012 - 445kg knebøy

Deltok i fjor på NRK sin serie «Min Idrett», han er blant de sterkeste personene som lever i verden i dag. Han er inne i sitt siste år som junior i styrkeløft. Carl har så langt satt verdensrekord som ungdom, junior og i åpen klasse. Han har løftet utrolige 1135kg sammenlagt fordelt på 445kg i knebøy, 332.5kg benkpress og 377.5kg markløft som personlig beste. Han skal delta i SuperHeavy-klassen. Carl tok Bronse i Puerto Rico i fjor etter en dramatisk avslutning der gullet glapp i siste markløft.

Hva har du gjort i sommer?

Jobbet og trent.

Hvordan har oppkjøringen gått?

Etter VM i fjor har jeg måttet tatt det veldig rolig med trening som involverer kneet, men har fått trent veldig bra siden april.

Et par knebøyfilmer fra siste tunge utstyrstrening!

400kg

425kg

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

Håper på et suksessrikt stevne med de sterkeste løftene verden noen gang har sett.

Evig unge Inger

UpPwMacU7ESFn_NzqXyw5Q_Hn-hwQhZU8IjKFLbe5Deg.jpg

Foto: Aftenposten - VM senior 2006 - 225kg markløft

På damesiden har vi Norges mestvinnende utøver uansett idrettsgren 52år gamle Inger Blikra fra Rana. Inger har over 100 internasjonale medaljer med flagget på brystet og et skap fult av kongepokaler. Hun har tatt så mange rekorder at en historiker hadde slitt med å få oversikten. Inger kom på 6.plass under VM i Puerto Rico men etter en del frafall ble hun også klar, hun skal delta på sitt fjerde World Games på rad og holder fortsatt nivået tross nærmere 30år som aktiv utøver! (Her setter Inger norgesrekord i benkpress, i 1988!!)

Hva har du gjort i sommer?

Har hatt et par herlige uker i ferieparadiset mitt utenfor Farsund, med sol og båt og grilling og familie og venner. Og selvfølgelig reker på brygga.

Hvordan har oppkjøringen gått?

Kranglete knær og hofte har gjort at jeg har måttet justere litt i knebøy de siste ukene av oppkjøringen, men ellers har det meste gått etter planen.

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

Først og fremst å få en kjempeopplevelse sammen med en super gjeng! World Games er noe helt spesielt og skiller seg fra alle andre stevner. Håper også å få god uttelling og gjøre et anstendig resultat.

Styrkeløft mestvinnende idrett

Med Inger sin medaljefangst har hun også bidratt til at styrkeløft er den mestvinnende idretten i Norge med 792 medaljer foran ski som har 769 medaljer (pr.2012). Inger stiller i klassen Heavy.

Veronica fra Bodø

922640_10151579658392528_1807809782_o.jpg

Foto: Stian Jensen - EM senior 2013 - 182.5kg markløft

Inger har med seg Veronica Opdal fra Bodø i klassen. Veronica fikk også deltakelse pga. forfall, hun er ranket som nr.9 i sin klasse.

Hva har du gjort i sommer?

Jeg har bare jobbet i sommer, men har endelig ferie nå!

Hvordan har oppkjøringen gått?

Oppkjøringen har gått greit, jeg har trent et kjempebra program og gjort mange sterke og gode løft på trening. Fikk mot slutten litt små problemer med muskulatur i ryggen, som i sin tur skapte utfordringer i bøy og mark, men tror jeg har fått kontroll på det nå. Skulderproblematikken min har jeg ikke kjent noe til under hele oppkjøringen, jeg har fått trent kjempebra i benken og føler meg veldig sterk der.

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

Forventninger til WG er å få ut den styrken jeg har bygget opp over lang tid og gjøre et godt stevne. Jeg skal løfte på bursdagen min, så en solid bursdagspers er noe jeg har veldig lyst på!

Blondinen Heidi fra Austevoll

914035_10151581587802528_562896814_o.jpg

Foto: Stian Jensen - EM senior 2013 - 240kg knebøy

I klassen over har vi Heidi Hille Arnesen fra Austevoll. Hun startet styrkeløftkarrieren som 27-åring. I dag er Heidi 42 år, hun satte verdensrekord i knebøy og markløft for yngre veteraner under VM i fjor, i tillegg til europarekord sammenlagt hvor hun tok en http://www.youtube.com/watch?v=jvsXMaMNkbQ.

Hva har du gjort i sommer?

I sommer har jeg også fått tid til en liten ferietur med familien og har også vært hjemme på Vestlandet en tur. Ellers så har jeg trent hver morgen her på hytta. Og så har det blitt bading, fisking og grilling.

Hvordan har oppkjøringen gått?

Oppkjøringen har vært litt tøff, jeg var litt sliten etter EM og NM og har også måtte ha behandling av både skulder og lår. Men har kun måtte droppe et par økter og når man er så heldig å få bli med på World Games så er man jo veldig motivert og selv det å trene med smerter går greit. Har også hatt en veldig bra treningssamling i Brumunddal der jeg fikk bekreftet at styrken er på plass.

Hvilke forhåpninger har du for World Games?

Det tar sjefen seg av. Dvs. jeg tenker ikke på eksakte tall. Jeg har kun fokus på å løfte og satser på at Dietmar legger opp til litt persing. Vil selvsagt være kult å havne blant topp 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...