Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17 år som har begynt å trene. Har ikke mye erfaring med trening eller kosthold.

Jeg er rundt 180 cm høy og veier 84kg. Lurte på om noen kunne fortelle meg litt om hvordan jeg kan trene/spise for å gå ned fortest mulig ned i vekt!

Akkurat nå løper jeg intervaler og da varmer jeg opp i 5 minutter, også spurter jeg i 1 minutt går i 1 minutt. Gjør dette i 10 minutter også jobber jeg i 5 minutter igjen.

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22794-hjelp-med-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosthold. Styrketrening. Eventuelt noe og litt cardio.

Kosthold:

Start med å opparbeide deg litt kunnskap. Les følgende artikler om forbedring av kosthold her:

3 enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt | Frisk og Funksjonell

3 tiltak som kan forbedre kostholdet ditt, del 2 | Frisk og Funksjonell

3 tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 3 | Frisk og Funksjonell

Du kan også se på denne som omhandler hvordan du lettere kan redusere kaloriinntaket.

Styrketrening;

Trener du på et senter, eller eventuelt har du muligeten til det? Da kan du starte på et nybegynnerprogram for å bli kjent med styrketrening. Personlig anbefaler jeg starting strength, men om du ikke tør å begi deg ut på baseøvelser, noe du bør, kan du prøve deg på nybegynnerprogrammet.

Cardio:

Intervallene du trener nå er ikke spesielt gunstige eller velovertenkte, slik jeg ser det. Det viktigste er hva du gjør gjennom kostholdet, men du kan gjerne legge til en-to intervalløkter i uken om ønskelig. Gjerne noe lengre intervaller som f.eks. 4x4-intervaller, eller du kan fortsette med kortintervaller. Ha gjerne pauser på halvparten av varigheten til de aktive dragene. Det er langt mer viktig at du er generelt i aktivitet i hverdagen - altså kom deg opp av sofaen og beveg deg.

Kosthold er viktigst. Styrketreningen er viktig om du vil bli mer enn bare tynn, og cardio er fint for generell helse i moderate mengder.

Annonse

Jeg forstår. Det er vanskelig for meg å vite hvilke øvelser du kan og ikke kan ta. Er alle brystøvelser utelukket? Hvordan er det i forhold til høy og lav belastning, få eller mange repetisjoner, utgjør det noen forskjell? Her er jeg dessverre noe blank, derfor jeg spør :)

Har prøvd benkpress før og går nesten ikke på den ene siden det her er på, men kan gjøre andre brystøvelser der du har muligheten til å trene et og et bryst. Doktoren min sa at jeg må trene brystet så at andre muskler tar over jobben til den muskelen jeg tar over, men det er litt vanskelig med benkpress syntes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...