Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trener tungt helkroppsprogram to ganger i uken. Hadde ei skikkelig tung økt i går og føler meg tappet og støl i dag. Jeg er imidlertid veldig glad i å trene og det er ofte jeg tar en kondisjonsøkt på slike dager. Som regel ser en uke hos meg slik ut:

Mandag: Helkropp

Tirsdag: Løping, sykling, yoga eller fri

Onsdag: Løping, sykling eller yoga

Torsdag: Helkropp

Fredag: Løping eller fri

Lørdag: Intervall

Søndag: Som regel fri eller en lang (rolig) tur

Totalt blir det stort sett alltid 2x styrke og 2x kondisjon (1x lang tur 1x intervall)

Hva er den gjengse erfaringen på forumet - er det greit å trene kondisjon selv om man hadde en hard styrkeøkt i går? Noen som har fagartikler å vise til på emnet?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22711-restitusjon-p%C3%A5-helkroppsporgram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville rett og slett lyttet til kroppen. Bena dine får jo i verste fall en helt enorm belastning dersom du trener dem mandag og torsdag, løper/sykler tirsdag og onsdag - og så løper på fredag og lørdag etterfulgt av langtur på søndag. Vi tåler alle forskjellig nivå av stress på CNS og muskler, så om dette er noe du har drevet med en stund kan det godt hende du tåler det - men det du sier med å føle deg tømt ser jeg på som et faresignal. Kanskje trene bena mindre siden du får så mye løping?

Uansett vil stress, mat, søvn, intensitet på trening osv osv spille veldig inn - så tror det er vanskelig å gi deg noe fasitsvar (men vil gjerne se det om noen har noe). Selv pleier jeg å si det slik at kroppen min vet hva som er best for meg.

Er det sånn at du synes det er krevende å trene kondisjon når du føler deg "tappet" etter styrketrening? Effekten i kondisjonstreningen (på likt nivå som styrke) er veldig preget av energinivå. Jeg vet ikke hva slags øvelser du tar og hvor lenge du trener om gangen, så må nesten ta utgangspunkt i at det er intensiteten i opplegget ditt som bestemmer restitusjonsbehovet ditt (blant andre faktorer). Med andre ord kjenner du selv hva du orker. En ting er om du er hard mot beina i styrkeøktene, da det fort blir ukult å løpe dagen etterpå. Da er vi inne i sirkelen der du før eller siden trenger restitusjon, ettersom du trener mye bein (som Tiwas også nevner).

Men når løping ikke belaster musklene på samme måte som styrketrening skal det ikke være noe problem å løpe dagen etter. Bare man ikke går over egne grenser, og heller trener rolig når det er nødvendig. :)

Trener du styrke bare to ganger i uken så er det helt normalt å føle seg litt støl. Så lenge du ikke trener på alle de dagene du har satt løping eller fri så bør det gå helt greit. Bruk gjerne litt dynamisk oppvarming for beina også før løpeøkter.

Hva er målet ditt med treningen? Vekt og høyde? Spiser du nok mat i forhold til treningsmengden?

Jeg ville rett og slett lyttet til kroppen. Bena dine får jo i verste fall en helt enorm belastning dersom du trener dem mandag og torsdag, løper/sykler tirsdag og onsdag - og så løper på fredag og lørdag etterfulgt av langtur på søndag. Vi tåler alle forskjellig nivå av stress på CNS og muskler, så om dette er noe du har drevet med en stund kan det godt hende du tåler det - men det du sier med å føle deg tømt ser jeg på som et faresignal. Kanskje trene bena mindre siden du får så mye løping?

Uansett vil stress, mat, søvn, intensitet på trening osv osv spille veldig inn - så tror det er vanskelig å gi deg noe fasitsvar (men vil gjerne se det om noen har noe). Selv pleier jeg å si det slik at kroppen min vet hva som er best for meg.

Noen ganger tåler jeg det, noen ganger ikke :) Akkurat nå er jeg inne i en periode med mye trening og harde økter og da kjenner jeg at jeg tåler mye en uke, så må jeg kjøre roligere den neste så å lytte til kroppen er vel et bra råd det! I dag ble det 90 min med yoga - det kan jo være tungt nok det :p så fikk jeg strekt ut noe av stølheta i tillegg!

Er det sånn at du synes det er krevende å trene kondisjon når du føler deg "tappet" etter styrketrening? Effekten i kondisjonstreningen (på likt nivå som styrke) er veldig preget av energinivå. Jeg vet ikke hva slags øvelser du tar og hvor lenge du trener om gangen, så må nesten ta utgangspunkt i at det er intensiteten i opplegget ditt som bestemmer restitusjonsbehovet ditt (blant andre faktorer). Med andre ord kjenner du selv hva du orker. En ting er om du er hard mot beina i styrkeøktene, da det fort blir ukult å løpe dagen etterpå. Da er vi inne i sirkelen der du før eller siden trenger restitusjon, ettersom du trener mye bein (som Tiwas også nevner).

Men når løping ikke belaster musklene på samme måte som styrketrening skal det ikke være noe problem å løpe dagen etter. Bare man ikke går over egne grenser, og heller trener rolig når det er nødvendig. :)

Kjørte knebøy 107.5 kg x 5 x 5 x 5, hip thrust 125 kg x 10 x 10 x 10, Nordic hamstring x 5 x5 på ben i går (og 4 andre øvelser på overkropp) så droppa løpinga i dag i alle fall :) den får spares til i morgen!

Annonse

Trener du styrke bare to ganger i uken så er det helt normalt å føle seg litt støl. Så lenge du ikke trener på alle de dagene du har satt løping eller fri så bør det gå helt greit. Bruk gjerne litt dynamisk oppvarming for beina også før løpeøkter.

Hva er målet ditt med treningen? Vekt og høyde? Spiser du nok mat i forhold til treningsmengden?

Skal absolutt legge inn litt dynamisk oppvarming før løpeøkta i morgen!

Målet er en sunn kropp som jeg trives i :D Spisingen kunne alltids ha vært mindre karbo, mer protein men jobber hele tiden med saken ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...