Gå til innhold

Vonde kne


StineJB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener 5-7 dager i uka, varierer fra uke til uke. Har nå i det siste begynt å få vonde kne når jeg trener. Til å begynne med så gjorde det bare vondt når jeg drev med knebøy, markløft og lignende. Nå gjør det vondt uansett hva jeg driver med.

Får vondt i hele kneet, men kjenner det liksom best litt "under" kneskåla. Slik er det på begge beina. Er ikke sånn skikkelig vondt, men ubehagelig etterhvert og det har liksom forverret seg med tiden. Startet vell å få vondt for 3-4 uker siden.

Kjenner det til og med når jeg løper og sykler nå for tiden

Har ikke lyst til å kutte ned på treninga fordi jeg er livredd for å gå tilbake til gamle vaner...

Fins liksom ingen alternativ trening som jeg vet av, siden jeg både får vondt av løping, sykling og styrke :/ Hva skal jeg gjøre og hva kan eventuelt skje hvis jeg fortsetter med treningen min og fortsatt har vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det vondt når du sitter over lengre tid? Høres ut som senebetennelse.

Ta to uker pause. Når du starter igjen bør du kun bruke 50% av arbeidsvekten du har nå på knebøy. 10 reps, 5 sett. Legg på MAX 10% per uke. Fokuser på teknikk. Knærne MÅ ut til siden og skal IKKE bevege seg etter du har kommet til nederste posisjon i knebøy. Pass også på at du kommer dypt nok. Dersom du ikke går under paralell oppstår det ujevn belastning på senene til kneet, dette kan føre til senebetennelse. Pass på at du ikke bare "slipper" deg ned i knebøy, da aktiveres ikke bakside av lår nok. Pass også på at du begynner bøyen med hofta, ikke knærne. Sjekk litt videoer på youtube. Er en serie der som heter "so you think you can squat", den er ganske grei.

Har også hørt mye positivt om sykling med høy seteposisjon. Sykling er bra pga at legningsprossessen i knærne går fortere når du får sirkulasjon i leddvæsken. Men en liten pauseperiode på 2 uker er likevel et must!

Det kan også dreie seg om runners knee/jumpers knee. Rehabiliteringstrening for knærne er uansett ganske lik.

Dessuten kan også en tur til legen/fysioterapaut være lurt

edit: her er første del i knebøy introen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...