Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske fersk på dette her. Har tidligere gått ned ca 16 kg, veide på det meste 82 kg. Klarte å gå ned ved å ligge i kaloriunderskudd og trene mye kondisjon. Er nå 163 cm og ca 66 kg. Ønsker å gå ned i vekt, og bli kvitt fett, men ønsker også å bli sterkere og øke muskelmassen. Er per dags dato ganske svak... og lubben! Kan man øke i styrke mens man går ned i vekt, eller bør man gjøre en ting om gangen? Det har ikke så mye å si hva tallet på vekten sier for min del, så lenge speilet viser resultatene ;)

Fikk en slags plan av ei venninne til hvordan jeg kan spise for å gå ned i vekt. Er 1400 kcal passe eller for lite å ligge på på dager jeg ikke trener? Mener jeg lå på noe av det samme før, men husker ikke helt.

Hvordan synes dere det ser ut?

Kalorier treningsdager: 1600 kcal

Protein: 140 g

Karbohydrater: 85 g

Fett: 55 g

Treningsfrie dager: 1400 kcal

Protein: 120 g + 10-20 g BCAA

Karbohydrater: 60 g

Fett: 60 g

Også over til trening da. Jeg tør ikke prøve meg på knebøy, markløft, o.l. før jeg har hatt PT-time. Er redd for å skade meg! Tenkte å begynne på helkroppsprogrammet som ligger litt lenger ned på siden her:

Styrketrening for nybegynnere - FitnessbloggenEr det et greit program å følge? Vil jeg oppnå resultater?

Håper på å få meg noen PT-timer snart, venter på svar fra treningssenteret på hva slags tilbud de kan tilby meg. I mellomtiden håper jeg på bra tips herfra! :-) Jeg er helt noob!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21473-mat-kaloriniv%C3%A5-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med så lite kalorier vil du se svært lite resultater på styrketrening!! dette er ALT for lite

Jeg ville anbefalt deg å få noen til å lære deg styrkeøvelser og følge det programmet du nevner!

Tren tungt og spis NOK Jeg veier det samme som deg og spiser i snitt 2500 kcal daglig.

Du bør i allefal ligge opp mot MINST 2000 på treningsdager og 1600-1800 på hviledager:)

Fokuser på å øke karboinntaket på treningsdager og ligge litt lavere på karboinntak på treningsfrie dager :)

Haha, dette blir jeg nesten litt glad for å høre! Jeg HATER å ligge på et så lavt kalorinivå og spiser med glede 2000 kalorier på treningsdager. Men jeg trodde veien å gå var omvendt; gå ned i fettprosent og så bygge muskler. Jeg gjør det gjerne motsatt vei, jeg antar at styrketreningen også vil hjelpe på fettforbrenningen? :)

Planen er å trene det programmet 3 ganger i uka og 1 intervalløkt i uka. Vil jeg da oppnå resultater ved å ligge på rundt 2000 kalorier på treningsdager?

Føler jeg spør litt dumme spørsmål, som kanskje er "self-explanatory", men jeg er som sagt noob :)

Tusen takk for svar ihvertfall, Minni M! Tar gjerne imot flere tips også :D

Nei, jeg vil si at bygge muskler først- så bekymre seg for ekstra fett på kroppen. Det går ann å bygge samtidig som du går ned i vekt, men da skal du være temmelig overvektig- noe du ikke er. Jeg vil regne med at du oppnår gode resulter om du spiser 2000 eller mer og trener ordentlig. Å løfte vekter krever energi i form av karbohydrater, proteiner og fett og du bygger ikke fra "ingenting" det kan være mulig at du går litt opp i vekt i begynnelsen (mest ekstra vann), men jeg tror du kommer til å se bra endringer- og en strammere kropp! Fokuser på mat med god kvalitet- kjøtt/fisk/egg/meieriprodukter for proteiner, masse grønnsaker, pote, frukt og ris for karbohydrat og ekte meierismør, avocado og kokosolje som fettkilder :D mye bedre for helse, sinn og kropp å spise skikelig og trene skikkelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...