Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hvordan forandrer makspulsen seg i forhold til alder og trening?

Noen gode inspill? Har en oppgave på dette, men glemte jo selvfølgelig boken hjemme..

De fleste sier vel regelen er

220 - alderen type "220-22år= 198makspul" eller noe sånt hvis jeg ikke tar feil!

Trim.no | Fysiologisk betydning av puls

"Den øvre grensen av pulsen er genetisk betinget, så du kan ikke trene opp makspulsen. Den synker med alderen, med rundt ett slag i året." (Tren mer effektivt - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK)

Men hvorfor? Det finner jeg ikke noe sted...

Hvordan forandrer makspulsen seg i forhold til alder og trening?

Noen gode inspill? Har en oppgave på dette, men glemte jo selvfølgelig boken hjemme..

Makspuls påvirkes ikke av trening og er individuell. Den synker litt med alderen, ca 1 slag i året.

Av en eller annen grunn så påvirkes både hvile og maxpuls av om en er i ketose eller ei.

Min hvilepuls økte med mellom 5-10 slag/m, mens maxpuls økte med 20-25slag/m når jeg var i ketose.

42 år og 225 i puls på sykkel.Samme belastning uten ketose gav 198 i puls.

Annonse

Maxpuls er individuelt. 220 - alder stemmer nok for en del, men ikke for alle. Den må testes! Maxpulsen kan faktisk reduseres noen slag ved trening (Evidence and possible mechanisms of altered maxim... [sports Med. 2000] - PubMed - NCBI ). Grunnen til at maxpulsen synker med alderen er fordi refraktærperioden til hjertet øker med alder

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...