Tkj Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Etter ca 2 år med mislykkede forsøk og håp om å starte å trene, føler jeg at jeg endelig har klart å begynne. Jeg har de siste to årene lest og gjort meg mye mer erfaren innenfor trening, og har nå startet på et treningsprogram kalt "Starting Strength" som jeg fant på denne siden. Jeg er nå i femte uke, og føler alt går topp, men er nervøs/bekymret for at jeg kanskje trener forgjeves. Kan dere hjelpe meg litt, ting jeg kan forbedre eller ting jeg gjør feil osv? Basic info: Mann, 17, høyde: 1.85 ca, vekt: 84 kg (sist jeg veide meg hvertfall) Trener altså annenhver dag, med treningsøkt A (Knebøy,markløft,benkpress,chins og planken), og treningsøkt B (Knebøy, pendlay rows, militærpress, chins (skulle egentlig være pullups, men jeg klarer ikke en eneste 1 så måtte bare droppe det og erstatte med noe annet!) og planken) annen hver. F.eks mandag treningsøkt A, onsdag treningsøkt B , fredag treningsøkt A osv.. Selve treningsprogrammet er jeg ganske sikker jeg gjør riktig, jeg tror jeg har god teknikk, jeg husker å øke vekta for hver treningsøkt osv. Kort kostholdet mitt: Pleier nesten aldri å rekke frokost, men hvis jeg gjør det er det en brødskive eller to med servelat. På skolen pleier jeg å kjøpe sjokomelk og en grov baguett med ost, skinke og litt forskjellig. Middag spiser jeg en tallerken og en halv kanskje med hva enn som er til middag, pleier å være poteter, kjøttkaker i brun saus og den type ting. Helg er det nesten alltid det samme hver gang: Taco på fredager, tandoori chicken på lørdager og noe random på søndag. Har alltid bittelitt ødelagt døgnrytme i helgene, så blir vel aldri noe frokost/lunsj osv. Jeg småspiser litt her og der i helgene og venter på middagen. Godteri varierer fra helg til helg, noen ganger spiser jeg nesten ikkeno og noen ganger litt mer. Men det er aldri en hel potetgullpose og sjokoladeplate alene, kan sitte og mumse litt men tar ikke alt hvis dere skjønner. Er det noe jeg glemt å si for at dere kan hjelpe meg så shout out.. EDIT: drikker også en sjokomelk (litago greia) etter hver eneste trening. Og ja, shit. Glemte kanskje å fortelle målene mine med treningen: Basically, bare bedre kropp på alle måter, men hvis jeg må velge 1 ting jeg vil oppnå må det være å kvitte seg med magen. Men det er rett og slett for å stramme opp og få litt muskler. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Flott at du har klart å begynne å trene, starting strength er et veldig bra og annerkjent program Man trener jo ikke forgjeves, hva er det som får deg til å tro det? Du sier jo selv at du blir sterkere, du kunne ikke lagt på mer vekt om du ikke hadde blitt sterkere Få oversikt over inntaket ditt, det er ofte der mange sliter. Du har faktisk akkurat samme høyde og vekt som min mann, Herkules , og jeg har endelig fått han til å skjønne at hvis han virkelig vil ha resultater, må han ha en viss oversikt over hva han faktisk får i seg. jeg sier ikke man MÅ telle kalorier, men det er en fin måte å vite hvor man evt må gjøre justeringer. Etterhvert lærer man ser hva ting inneholder og klarer å ordne det fint selv Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tkj Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Flott at du har klart å begynne å trene, starting strength er et veldig bra og annerkjent program Man trener jo ikke forgjeves, hva er det som får deg til å tro det? Du sier jo selv at du blir sterkere, du kunne ikke lagt på mer vekt om du ikke hadde blitt sterkere Få oversikt over inntaket ditt, det er ofte der mange sliter. Du har faktisk akkurat samme høyde og vekt som min mann, Herkules , og jeg har endelig fått han til å skjønne at hvis han virkelig vil ha resultater, må han ha en viss oversikt over hva han faktisk får i seg. jeg sier ikke man MÅ telle kalorier, men det er en fin måte å vite hvor man evt må gjøre justeringer. Etterhvert lærer man ser hva ting inneholder og klarer å ordne det fint selv Det som fikk meg til å tro det var først at jeg så en treningsvideo fra en veldig god trener, som sa "many people thinks they have buildt a chest, but its actually just fat" , litt slap in the face fordi jeg er en av de, rettere sagt var*. Har alltid hatt en litt utstående mage, og føles som om at UANSETT hva jeg gjør så skal den ikke inn. Kan bli veldig deprimerende for meg å ikke ha noe særlig forbedring til sommeren hvis jeg gjør dette feil. Problemet mitt er vel kostholdet.. Når folk prøver å lære meg det spinner huet mitt rundt tretti ganger, og til slutt har jeg ikke skjønt en dritt. "Ikke spis så mye, men du må spise for ellers får du ikke muskler, men ikke spis for mye, men du må spise ganske mye proteiner for å bygge muskler, men spiser du mye legger du på deg." Det er alt jeg hører når folk snakker om kosthold.. LeanMachine 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det som fikk meg til å tro det var først at jeg så en treningsvideo fra en veldig god trener, som sa "many people thinks they have buildt a chest, but its actually just fat" , litt slap in the face fordi jeg er en av de, rettere sagt var*. Har alltid hatt en litt utstående mage, og føles som om at UANSETT hva jeg gjør så skal den ikke inn. Kan bli veldig deprimerende for meg å ikke ha noe særlig forbedring til sommeren hvis jeg gjør dette feil. Problemet mitt er vel kostholdet.. Når folk prøver å lære meg det spinner huet mitt rundt tretti ganger, og til slutt har jeg ikke skjønt en dritt. "Ikke spis så mye, men du må spise for ellers får du ikke muskler, men ikke spis for mye, men du må spise ganske mye proteiner for å bygge muskler, men spiser du mye legger du på deg." Det er alt jeg hører når folk snakker om kosthold.. Ja, det er en hel jungel der ute og det er ikke rart man blir forvirret. Blir det selv nesten daglig også, så man må skille god informasjon fra dårlig tror jeg Men har du oversikt over inntaket ditt? Sånn i kcal? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tkj Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Ja, det er en hel jungel der ute og det er ikke rart man blir forvirret. Blir det selv nesten daglig også, så man må skille god informasjon fra dårlig tror jeg Men har du oversikt over inntaket ditt? Sånn i kcal? Nei :/ Jeg tenkte da jeg starta at disse superstrenge reglene om kosthold bare var bull, og at så lenge man spiser sunt og greit og trener styrke 3-4 ganger i uken kan det ikke slå feil. Men , reality kicks in: De superstrenge reglene er sikkert ikke bull. Men, hvor mye kcal må jeg ha om dagen? Og er det alt jeg må passe på, at jeg får riktig mengde kcal ? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Nei :/ Jeg tenkte da jeg starta at disse superstrenge reglene om kosthold bare var bull, og at så lenge man spiser sunt og greit og trener styrke 3-4 ganger i uken kan det ikke slå feil. Men , reality kicks in: De superstrenge reglene er sikkert ikke bull. Men, hvor mye kcal må jeg ha om dagen? Og er det alt jeg må passe på, at jeg får riktig mengde kcal ? Matvareguiden. BMR kalkulator Her kan du regne ut BMRen din, altså det kroppen din trenger hver dag for at den og organene dine trenger for å overleve, om du ligger stille en hel dag. Det er veldig viktig å ALDRI gå under BMR, det er skadelig over lenger perioder. Det jeg har gjort er å gi mannen min en konkret plan over kalorier, proteiner, fett og carbs. Jeg vil tro dere har samme målsettning og ligner ganske. Det er ikke superstrenge regler, det er retningslinjer for at kroppen skal fungere optimalt ettersom du trener og er aktiv i hverdagen. En generell anbefaling er 1.5-2.5 g proteiner pr kg kroppsvekt, 1 g fett pr kg kroppsvekt og resten karbohydrater. Jeg har lagt min mann på et realtivt lavt tall, og han klarer ikke få i seg det engang, så det er en grunn til at vektnedgangen\cm stagnerer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tkj Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Matvareguiden. BMR kalkulator Her kan du regne ut BMRen din, altså det kroppen din trenger hver dag for at den og organene dine trenger for å overleve, om du ligger stille en hel dag. Det er veldig viktig å ALDRI gå under BMR, det er skadelig over lenger perioder. Det jeg har gjort er å gi mannen min en konkret plan over kalorier, proteiner, fett og carbs. Jeg vil tro dere har samme målsettning og ligner ganske. Det er ikke superstrenge regler, det er retningslinjer for at kroppen skal fungere optimalt ettersom du trener og er aktiv i hverdagen. En generell anbefaling er 1.5-2.5 g proteiner pr kg kroppsvekt, 1 g fett pr kg kroppsvekt og resten karbohydrater. Jeg har lagt min mann på et realtivt lavt tall, og han klarer ikke få i seg det engang, så det er en grunn til at vektnedgangen\cm stagnerer. Takker for svar btw, syns egentlig det er rart hvor villig folk er til å hjelpe andre med trening når det er så vanskelig å holde styr på det selv, eller hvertfall for meg. Så takk LeanMachine og alle andre her inne Men, hmm.. ifølge den så trenger jeg 3 141,42 kcal hver dag. Da må jeg bare finne ut hvor mye alt man kan spise inneholder. Hva er Kj btw, står jeg må ha 13 144,00 av det også. Eller er det det samme som Kcal ? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Takker for svar btw, syns egentlig det er rart hvor villig folk er til å hjelpe andre med trening når det er så vanskelig å holde styr på det selv, eller hvertfall for meg. Så takk LeanMachine og alle andre her inne Men, hmm.. ifølge den så trenger jeg 3 141,42 kcal hver dag. Da må jeg bare finne ut hvor mye alt man kan spise inneholder. Hva er Kj btw, står jeg må ha 13 144,00 av det også. Eller er det det samme som Kcal ? Det er energi, du skal bare se på kcal, det er myyye enklere Bare hyggelig Hvis du vil ha et lett sted å logge, ville jeg anbefalt deg Ernæring og treningsdagbok | MyLog . Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-760999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tkj Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg har noen spørsmål til: Fant akkurat ut at jeg spiser mindre enn 3000 kalorier hver dag, tror det ligger på rundt 2000. Er det viktig at jeg går opp til 3000 for å få muskler, OG vil jeg få mage av å gå opp dit? (mage som i om magen vil gå ut, ikke inn) Sorry for dumbass spørsmål men jeg må være on the safe side.. er fullstendig idiot når det gjelder det her med kosthold. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-761067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Nå vet ikke jeg hvordan du ser ut på din 84 kg, men hvis jeg skal sammenligne deg med min mann, har jeg lagt han på 2500-2600 på treningsdager, og han har problemer med å få i seg det også. Men nå vil han fokusere på å få vekk magen til sommeren, og heller vedlikeholde den musklemassen han har før han begynner å bygge igjen. Overskudd vil jo uansett gi deg oppgang, uansett om det er muskler eller fett. Jeg må innrømme at jeg faktisk syns det er litt vanskelig det her, da jeg sitter med samme 'problemet' med mannen min Men 2000 er for lite, jeg bille prøvd meg fram litt, jeg tror personlig alt mellom 2500 og 3000 går fint Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20856-trenerspiser-jeg-riktig-desperat-etter-hjelp/#findComment-761268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.