Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er en mann på 36 som er 180 høy og veier 74kg.

Mitt mål med treningen er hovedsaklig å gå opp i vekt, men samtidig har jeg hatt en stillesittende jobb de siste 5 årene og dermed bygd på ei øltønne.

Jeg begynte å trene igjen for alvor i februar, jeg har sikkert ikke trent på over 10 år og heller ikke tenkt på hva jeg putter i meg på alle disse årene, noe jeg prøver å gjøre noe med nå. Jeg trener 3 ganger i uken (helkroppsprogram), i tillegg blir holder jeg meg aktiv med diverse aktiviteter de andre dagene jeg ikke er på treningstudio.

For å få en oversikt over hva jeg putter i meg har jeg begynt å loggføre maten i verktøyet til grete roede, det gjør det enkelt å få en oversikt over hva man putter i seg.

Utifra diverse kalkulatorer har jeg regnet meg til at jeg trenger ca 2770 kcal per dag og jeg holder meg tett på dette tallet hver eneste dag.

Dietten består av ca 30-35% protein (160-180gram), 40-45% karbohydrater og 30-40% fett.

Matmengden fordeler jeg slik:

ca 800kcal frokost

ca 800kcal lunsj

ca 300kcal mellommåltid

ca 600kcal middag

ca 200kcal kveldsmat

Det jeg ser er at jeg sakte men sikkert legger på meg muskelmasse, men magefettet ser ikke ut til å ha minket nevneverdig.

Mitt spørsmål er, spiser dere like mye hver dag, eller spiser dere dagsbehovet bare på de dagene dere trener og ligger litt under på de dagene dere ikke trener?

Hva kan jeg gjøre for å få bedre effekt på muskelbygging og mindre mage?

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20831-nybegynner-som-er-tynn-feit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg sitter i en veldig lignende situasjon som deg. Jeg er nok ikke like flink til å måle maten min, men det jeg fant ut som gjorde store endringer i magemålet mitt var å begynne hver treningsøkt med en 4x4 intervall på tredemølle. Det er ganske tøft i begynnelsen, men jeg følger ekstrem forbrenning programmet på tn.no (RYP) og det har gitt meg bedre resultater enn rene styrkeøvelser. I tillegg klarer jeg å bygge opp noe muskler, selv om dette selvfølgelig går saktere enn hvis jeg bare hadde trent styrke.

Ja, jeg forstår hva du mener. Men denne type intervall går faktisk veldig fort unna. Det hjelper å hele tiden kune telle ned fra 4 eller 3 minutter før neste skifte kommer. Og jeg kan love deg at løpeformen kommer raskt hvis du gjennoimfører regelmessig :)

Jeg spiser mindre de dagene jeg ikke trener (blir generelt mindre sulten også de dagene).

Ellers må jeg bare si at jeg HATER løping, spesielt på mølle, men 4x4 funker gull for meg. Tar bare 28 minutter og hvis du har litt god musikk på går det så fort så :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...