Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja jeg lurer av ren nysgjerrighet egentlig på om man trenger mer mat om man har sår man skal hele?

Tenker egentlig ikke på store kjøttsår, men sår som er av litt mer betydning enn et kutt i fingeren eller et lite skrubbsår (dvs. som tar en uke + å hele).

Spør fordi jeg er interessert i biologi, og fordi jeg har fått et ganske kraftig skrubbsår på armen - som gror kjempefort! (y) Ser tydelige forskjeller hver dag!

Uansett.. Jeg har egentlig to teorier om sårheling og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror!

1. Man trenger mer energi for å bygge seg opp igjen fordi man er i manko, og kroppen trenger mer energi på å bygge seg opp enn å vedlikeholde.

2. Man trenger ikke spise mer enn vanlig, fordi kroppens celler blir uansett byttet ut, prosessen vil IKKE skje raskere med mer mat. Kroppen bytter jo ut cellene hele tiden, innenfra.

Tilleggsspørsmål/tankevirksomhet... Hvis man slanker seg, vil det da liksom bety at såret ikke gror? Det kan jo ikke stemme! Eller jo, det kan det kanskje. Det vil gro, men kanskje ta lenger tid? (og er avhengig av strl på såret?)

Det jeg derimot vet er at sår gror dårlig med plaster, fordi da får det ikke luft, og de gamle hudcellene blir ikke byttet ut, og det blir for fuktig miljø..

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...