Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med nytt styrkeprogram for noen uker siden. I begynnelsen kom jeg relativt høyt i puls, men nå ligger jeg som oftest lavt i sone 2 eller i sone 1 (65-75% av makspuls). Hva betyr dette? Har økt vekter, så ligger fortsatt på 8 rep *3/5 set på hver øvelse, og hadde ikke klart tyngre vekter. Betyr det at treningen er mindre effektiv nå?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20340-puls-under-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å skille mellom styrketrening for økt styrke/muskelvolum, og styrketrening for økt kondisjon. Hvis du er ute etter å bli sterkere, da er ikke pulsen særlig indikator på noe som helst( utenom at det er tungt, og at du fremdeles er i live)da det er armer/bein/rygg/whatever som vi er ute etter å bygge opp.

Om det er styrke for kondis, ala crossfit eller sirkeltrening uten pause eller intensive kroppsbyggerøkter, ja da vil jo hjertet og lungene etterverdt tilpasse seg kravet om at de må yte mer for at kroppen skal klare å fortsette skikkelig.

Klarer du å øke vektbelastingen? isåfall er treningen fremdeles effektiv. Om noe kan man jo konkludere med at kroppen din har blitt mer vant til å jobbe under belastning, og det er jo ikke dumt, eller hva?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...