Gå til innhold

Hva er den mest effektive treningsmetoden for å øke beinstyrke?


Stitluss

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp begynt med crossfit og fant da ganske kjapt ut av jeg er ganske sterk i overkropp, men har null styrke i bein.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har erfaring med hvordan å raskest mulig få en god grunnstyrke i bein som det kan bygges videre på? Progresjon, øvelser o.l. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøy hver eneste gang du er på trening. Starting Strength og 5x5 har bøy tre ganger i uka. Norske styrkeløftere bøyer gjerne seks ganger i uka, men da ikke like tungt hver gang. Regner med du vil bli bedre i støt siden du har begynt med crossfit. Det er en veldig teknisk øvelse, og skal du bli god i det må du trene det ofte. Drit i alt du ser av 5-splitter, de er tilpasset diverse Cutlers og Colemans som bruker så mye dop at de kan vokse i en uke etter ei treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy hver eneste gang du er på trening. Starting Strength og 5x5 har bøy tre ganger i uka. Norske styrkeløftere bøyer gjerne seks ganger i uka, men da ikke like tungt hver gang. Regner med du vil bli bedre i støt siden du har begynt med crossfit. Det er en veldig teknisk øvelse, og skal du bli god i det må du trene det ofte. Drit i alt du ser av 5-splitter, de er tilpasset diverse Cutlers og Colemans som bruker så mye dop at de kan vokse i en uke etter ei treningsøkt.

Vi har jo en del løft i crossfit og veldig mye av teknikkene bunner ut i bein og hofte. Jeg ønsker for det første å bli sterkere i bein, og ta igjen overkroppstyrken. Er ganske skeivt fordelt der nå.

Hvordan er vektbelastningen på starting strength? Er det slik at du må jobbe med siste rep i hver serie eller skal det gå "greit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo en del løft i crossfit og veldig mye av teknikkene bunner ut i bein og hofte. Jeg ønsker for det første å bli sterkere i bein, og ta igjen overkroppstyrken. Er ganske skeivt fordelt der nå.

Hvordan er vektbelastningen på starting strength? Er det slik at du må jobbe med siste rep i hver serie eller skal det gå "greit"?

Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Du skal starte med en vekt som du komfortabelt kan ta 3x5 med, for så å øke som beskrevet i artikkelen. Hvis jeg var deg ville jeg nok trent knebøy og frontbøy annenhver økt da sistnevnte har større overføringsverdi til vendingen i støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Du skal starte med en vekt som du komfortabelt kan ta 3x5 med, for så å øke som beskrevet i artikkelen. Hvis jeg var deg ville jeg nok trent knebøy og frontbøy annenhver økt da sistnevnte har større overføringsverdi til vendingen i støt.

Tusen takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...