Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i en lengere periode slitt med knær som går innover i mark/knebøy, og vekten stangnerer for meg på 90-100kg bøy, samt 160+ mark. Filmen er fra siste sett av knebøy, så teknikken er nok ikke bra kontra første sett. Jeg har vonde knær når jeg går i trapper, nedover osv.. Men jeg merker ingenting når jeg trener, spesielt ikke i knebøy. Kiropraktoren jeg går til sier at jeg ikke bør bekymre meg så sant det ikke gjør vondt under trening, men jeg er bekymret.....

Fortsetter under...

Syns ikke det så ut som noe enormt med knevandring der, litt dårlig vinkel. Men løsningen er jo å øve på å skyve knærne ut igjennom hele løftet. Om du allerede føler du gjør det tør jeg ikke gi deg noe mer råd da det aldri har vært mitt problem i bøy (en problematisk øvelse for meg forøvrig).

En annen ting er hvordan du står med beina. VIlle fått noen til å filme deg bakfra for det.

Man kan godt surre knærne når man kjører bøy. Det kan hjelpe. Ellers ser ut som du bøyer en tanke mye i hofteleddet, det kan gjøre at belastninga blir noe mer på knær enn den trenger.(og korsrygg) 3 tips er:

1. Holde korsryggen i god posisjon (det vil si unngåelse av fleksjon/krumning).

2. Holde tyngdepunktet på helene.

3. Komme seg ned i en god og trygg dybde.

Som alternativer ka du med fordel varigjere med Bulgarske utfall or frontbøy.

Lykke til

Du har en fin fart løftene dine. Eksplosivt!!

Prøv å bruk noen aktiveringsøvelser for gluteus medius før økta og vær bevisst på å presse knærne ut både på vei ned og opp igjen. Knebøy til boks er også en fin støtteøvelse for å få bedre bruk av gluteus i bøyen.

Knebøy med strikk som Eirik Sandvik viser her er veldig fin:

• 2 uker senere...

Som vist over så burde du fokusere på aktiveringsøvelser for gluteus medius i forhold til problemet ditt med knevandring.

Men dersom det er knærne du er redd for burde du fokusere enda mer på å sette deg bakpå, og ha en mest mulig rett legg. Det kan også være greit for deg å øve på dette til boks så du ikke overdriver dybden, det gjør det også lettere å tørre å sette deg ordentlig bakpå. Kan også være greit for deg å rulle / få massert forside lår, det pleier ofte å redusere smerter i kneet :) evt hvis du ikke har rør/lacrossball etc kan du teste ut dette, EKSTREMT vondt, men effektivt :p

- Gjør det gjerne litt roligere en han duden på filmen, og finner du punkter som er ekstra vonde holder du stanga der og legger litt ekstra trykk :) Håper det hjelper!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...