Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et ønske om å gå ned i fettprosent og få mer synlige muskler! Jeg veier 57-59 kg og er 169 cm lang. Jeg trener styrke 3 dager i uka (fullkropps-programmet på fitnessbloggen), går på dans to dager i uka og prøver å ikke sitte foran sofaen hele dagen lang etter skole og trening (vurderer tabata på dagene jeg ikke har styrketrening). Spiser generelt ganske sunt, men fråtser en del (nøtter, musli, rosiner). Hender også veldig ofte at helgene blir såkalte "spisedager" med masse god mat og dessert.. Nå som sommeren snart er her, vil jeg prøve å bli sterkere og slankere. Hadde vært fint om du eventuelt kunne hjulpet meg med å sette opp en matplan til meg :) Kanskje eventuelt komme med kommentarer og gode råd om styrketrening osv. Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Så lang og lett som du er så er det ikke fettprosent eller vekt som er problemet, men heller fravær av muskelmasse.

Du må ikke blande ned i fettprosent og ned i vekt. Om du f.eks legger på deg mer muskler og samtidig forbrenner litt fett så vil du på samme vekt som i dag ha gått ned i fettprosent. MEN det mange glemmer er at man kan få så lav fettprosent man bare vil, men det hjelper ikke om det ikke er noen muskler som kan komme til syne. I ytterste konsekvens ender man som slapp hud over skjelett. (med påfølgende død, uten å ha sett antydning til muskler)

Fortsett med styrketreninga, og spis sunt og variert. Å sulte seg ned i vekt gjør deg aldri fornøyd, pluss at du mest sannsynlig er nede på grensen til undervektig etter et realt dobesøk.

Ikke ta dette som at jeg prøver å være brysk med deg, men fortsett med å gjør det du gjør over tid, så vil ting forandre seg over tid :) Sjekk litt rundt i loggbøkene til alle de sterke flotte frøkenene her på forumet, så ser du at de spiser, løfter og jobber hardt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/#findComment-736758
Del på andre sider

Hvordan spiser du en typisk hverdag? :) Vet du hvor mye du får i deg? Du trenger på ingen måte å gå ned i vekt, men heller fokusere på å bygge muskler og gå ned i fettprosent på den måten. Det lureste da er nok å ligge på vedlikehold og bare ta tiden til hjelp. Dersom du spiser generelt ganske sunt, som du sier, har du kanskje ikke egentlig noe behov for en matplan, men heller bare fortsette i samme spor og tro på det du gjør? :) Men skriv gjerne ned en typisk dag!

Og Eirik kom med mange kloke ord over her (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/#findComment-736766
Del på andre sider

Kan jo først og fremst starte med at jeg slet med bulimi fra sommer 2011 til sommer/høst 2012, etter jeg var delvis "ferdig" med det, begynte jeg å fokusere på styrketrening og sunt kosthold.

Takk for langt svar, Eirik!! :)

Jeg spiser som reger havregrøt med kanel og oppskåret frukt eller bær på, med litt skummet melk eller styrk (reagerer litt på laktose, så blir ikke mye) ellers så blir det gresk yoghurt med 4korn/ hjemmelaget musli og frukt. Spiser brødskive og knekkebrød med egg og kalkunfilet på i helgene (om jeg spiser ved "frokostbordet").

Til lunsj går det i salater (bønner, spinat, cottage cheese, avocado, frø, tomater osv. og kylling/laks), skyr med frukt, cottage cheese og avocado på hjemmelaga knekkebrød/rugsprø med kalkunfilet. Kjøper meg iskaffe av og til, nammm.

Mellom-måltider: nøtter, grønnsaker og frukt (gjerne alle tre)

Middag: Laks eller kylling med salat og grønnsaker, cottage cheese/kesam, noe potet/spaghetti (liker det egentlig ikke).

Kveldsmat: Yoghurt, cottage cheese med frukt, knekkebrød med magert pålegg...

Drikke: Prøver å få i meg nok vann, har med flaske på skolen og drikker som regel bare vann, pepsi max (helst i helgene) eller iskaffe. Drikker også veldig mye te, mest grønn te :)

Noe sånt, spiser forskjellige ting hver dag! Om det er noe jeg baker eller styrer med, spiser jeg det også! Er i tillegg VELDIG flink til å småspise...... Så jeg kan gjerne spise en hel nøtti frutti pose for meg selv veldig fort..

Unnskyld om det ble litt vrient å lese, mye frem og tilbake.. Haha :D

.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/#findComment-737364
Del på andre sider

Tror ikke det er en ting å plukke på på det kostholdet der, frøken :) Gode matvarer og en rimelig bra fordelig av makroene. Det eneste du bør fokusere på er å få i deg nok mat (trenger mat for å få best mulig utbytte av styrketreningen) og fortsette med treningen! Du trenger i alle fall ingen matplan. Prøv å følg sult- og metthetsfølelse i størst mulig grad. Jeg forstår at det kan være vanskelig med din historie, men kroppen regulerer seg selv bra og sier som oftest ifra når den trenger mer og mindre mat alt etter som. Prøv å fokusere litt mindre på mat og litt mer på riktig trening, så tror jeg nok du vil nå målene dine. Småspisingen, særlig i helgene, kan komme av at du får i deg for lite mat jevnt over i hverdagene. Dersom det er tilfelle bør du prøve å snu på det og heller får i deg omtrentlig samme mengder +/- fra dag til dag.

Fortell heller litt om hvordan du trener. Følger du et bestemt program? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/#findComment-737746
Del på andre sider

Annonse

Jeg har økt antall kg på hver øvelse (om jeg ikke har greid det, har jeg tatt flere reps). Jeg har sett litt fremgang på armene, litt på rompa og noe på magen. Har vell i snitt ligget på rundt 1500 kcal, noe som jeg vet er lite......

Men da konkluderer vi ved at det må mer mat til!! :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20001-trenger-hjelp/#findComment-744849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...