Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

13 februar i år stompet jeg røyken og kastet snusen.. Har aldri rørt en manual-vekt (aldri trent). Bestemte meg for å trene styrke, og legge på meg 20kg. Målet mitt nå er å legge på meg ca 10-12 kg til juli og så langt klart ca 5-6kg. Er det et hårete mål?

Skrevet
  "FrkHoel skrev:
Det klarer du sikkert om du går inn for det. Men vil du egentlig gå opp så mye på så kort tid? Det meste blir jo å være fett...

Lite fett og kjøtt på denne kroppen fra før, så de 5-6kg som har kommet etter de 3 siste mnd har kommet godt med.

det er ikke umulig å gå opp 10-12 kg på 4-5 mnd under styrke trening?

Skrevet
  "DonHofland skrev:
Lite fett og kjøtt på denne kroppen fra før, så de 5-6kg som har kommet etter de 3 siste mnd har kommet godt med.

det er ikke umulig å gå opp 10-12 kg på 4-5 mnd under styrke trening?

Tipper du klarer et par kg i mnd om du spiser godt ja

Skrevet
  "Oddis skrev:
10-12 kg muskelmasse regnes som realistisk å legge på seg det første året en trener skikkelig styrketrening.

Jeg tolket det som å legge på seg vekt generelt... ?

Skrevet
  "FrkHoel skrev:
Jeg tolket det som å legge på seg vekt generelt... ?

Ja, så fett kan jo selvsagt komme på toppen av dette.

Selv klarer jeg greit 5 kg i måneden om kun vektoppgang er målet :rolleyes:

Skrevet
  "Oddis skrev:

Så bra :) 5kg i mnd også ja :)

trente du da? Målet er å trene og gå opp de kg som jeg har satt meg som mål :)

Skrevet
  "Oddis skrev:

Høres ut som et estetisk mareritt og fryktelig fettete? Selv om en ung, utrent genetisk vinner klarer x kg ren muskelmasse første treningsår vil du med en slik tilnærming (GOMAD?), i tillegg til muskelvevet, senevevet, glykogenet, vannet og annet bli forunt rikelige mengder fett. Det er sjelden en har det så travelt at vektoppgang skulle være et altoverskyggende mål i seg selv, med mindre perspektivet dreier seg utelukkende om styrke?

Jeg er altså ingen tilhenger av TS' arbitrære x kg/tidsperiode-utsikt, men så lenge han er fornøyd, blir sterkere og større og tolererer den akkompagnerende fettmassen betyr det svært lite. Så bra at du sluttet å røyke!

Skrevet
  "DonHofland skrev:
Så bra :) 5kg i mnd også ja :)

trente du da? Målet er å trene og gå opp de kg som jeg har satt meg som mål :)

Skrev ikke at jeg har gjort det, bare at jeg klarer det :) Selv prøver jeg å begrense oppgangen da jeg har lett for å legge på meg for mye.

Som da andre over her skriver så er ikke dette noe jeg anbefaler. Er ingen fordeler med å gå så raskt opp i vekt og mesteparten vil være fett. I tillegg vil rask vektoppgang gjerne gi strekkmerker også og det er jo ikke noe særlig kjekt. Går du opp 1-2 kg i måneden vil du uansett legge på det litt fett, men mye vil likevel kunne være muskler om du trener bra, og det må vel være det beste?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...