Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg skriver inn i diverse kalorikalkulatorer, så står det at vedlikeholdet mitt er på ca 2300-2500kcal. Jeg har ligget på ca 2000kcal i ukedagene nå, og lurrer på hvorfor jeg ikke har gått ned i vekt, siden jeg ligger i underskudd. Målet mitt er ikke lenger å gå ned i vekt, men heller bygge muskler samtidig som jeg holder fettprosenten lavere. Har dette noe med at i helgene så spiser jeg så mye, at jeg spiser opp underskuddet, og dermed ikke går ned i vekt? Eller tilpasser kroppen seg kaloriene?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19832-hvor-mye-tilpasser-kroppen-seg-kalorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen kan til en hvis grad tilpasse seg endringer i kalorinivå, som gjør at vekten kan vedlikeholdes selv ved små underskudd, men dette er snakk om over små tidsrom, og kan komme av andre faktorer. Over lengre tid vil det føre til vektnedgang. Dette derimot:

Har dette noe med at i helgene så spiser jeg så mye, at jeg spiser opp underskuddet, og dermed ikke går ned i vekt?

Kan være en veldig forklarende årsak ;) Spiser du 2000kcal fem dager og 3000kcal to dager vil du gjennomsnittlig spise litt under 2300kcal hver dag, og dermed ligge omtrent på vedlikeholdsnivå. En annen ting er at kalkulatorene bare er estimater, og dermed ikke helt nøyaktige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...