Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trener både styrke og løpetrening med håp om både en slankere og mer muskuløs kropp. Jeg spiser nogenlunde sunt, men har den siste tiden begynt å ta mer tak i matvanene mine for å få raskere resultat. Det er her problemet mitt begynner; jeg ønsker å gå ned i fettprosent, kanskje 2-4 kg, men vil samtidig bygge muskler. Jeg leser at for å gå ned i fettprosent må man innta færre kalorier enn man forbruker, mens for å bygge muskler må man innta flere kalorier enn man forbruker. Spørsmålet er altså da- hva skal jeg gjøre, og hvordan skal jeg spise for å nå målene mine? Jeg trener styrke 4 dager i uken, og løpetrening 2-4 dager i uken.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19805-between-a-rock-and-a-hard-place/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er din vekt og høyde? Trenger du gå ned de 2-4 kg? Mange tror de har for høy fettprosent mens det egentlig bare mangler litt muskelmasse for å stramme opp kroppen.

Jeg er 168 høy og veier 71 kg. Jeg har trent mye styrke en stund og fått en jevnt over ganske stram kropp, men har litt fett på mage, armer og rygg som jeg gjerne vil ha bort.

Hva er din vekt og høyde? Trenger du gå ned de 2-4 kg? Mange tror de har for høy fettprosent mens det egentlig bare mangler litt muskelmasse for å stramme opp kroppen.

Selv om man skulle øke i muskelmasse og redusere fettprosent som et resultat av slike aktiviteter kan det være unødvendig mye fettmasse alikevel. Vanskelig å avgjøre uten noen bilder antar jeg.

Jeg er 168 høy og veier 71 kg. Jeg har trent mye styrke en stund og fått en jevnt over ganske stram kropp, men har litt fett på mage, armer og rygg som jeg gjerne vil ha bort.

Som du skriver selv må du spise litt i underskudd for å oppnå en fettreduksjon. Et underskudd på ca 500 kalorier er et fint utgangspunkt og da vil du kunne miste 0,5 kg fett i uken. Det er mange måter å spise på for å oppnå dette, men jeg kan anbefale å prøve biorytmedietten som mange har hatt gode resultater med:

Biorytmedietten – Få bedre resultater ved å spise etter din biologiske klokke - Fitnessbloggen

Ok, men vil jeg da risikere å miste noe særlig muskelmasse? Og etter jeg har gått ned det jeg vil, må jeg jo ikke gå i underskudd dersom jeg vil bygge muskler. Men er det også da stor sannsynlighet for at fettet kommer tilbake? Og takk for gode tips! :)

Annonse

Ok, men vil jeg da risikere å miste noe særlig muskelmasse? Og etter jeg har gått ned det jeg vil, må jeg jo ikke gå i underskudd dersom jeg vil bygge muskler. Men er det også da stor sannsynlighet for at fettet kommer tilbake? Og takk for gode tips! :)

Du mister ikke noe muskelmasse om du går ned med et forsiktig underskudd og stopper når du har nådd de 2-4 kg. Trener du bra vil du kanskje også klare å bygge litt muskelmasse.

Vil du unngå å legge på deg fett igjen må du bare øke vekten forsiktig igjen og ikke gå opp for fort. Er ikke mye overskudd som trengs for å bygge muskler. 200 kcal i pluss er nok. For de fleste vil det være tilstrekkelig å spise etter sultfølelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...