Gå til innhold

Sulten eller mett dagen derpå etter spisedag/oppkarbing

Anbefalte innlegg

Ligger lavt på karbohydratene og høyt på proteinene til vanlig, så har med ca 1 ukes mellomrom såkalte ''spisedager'' hvor det går for det meste i high-carb-mat. Vi snakker mat jeg har lyst på - pasta, brød, godteri, frukt, kjeks, sjokolade, riskaker, popkorn, chips, men også ''rent'' kjøtt og sjømat. Er i kalorioverskudd.

Og det er her jeg lurer på hva som skjer i kroppen og hvorfor.

Enten våkner jeg dagen derpå med matlyst som om jeg skulle ha hatt 40 i feber, dvs ikke-eksisterende. Det lille jeg har av lyst på føde er grønnsaker, spesielt de med mye vann som tomat og agurk. Denne lysten kommer ikke av et ønske av å kutte kalorier på grunn av dårlig samvittighet fra gårsdagen, men er rett og slett det jeg har lyst på. Logisk forklaring: økte leptinnivåer?

Eller så våkner jeg enda mer skrubbsulten og søtsugen, med karbcravings som aldri før.

Også til mystisk kroppslig reaksjon nummer to. Etter en dag eller tre med høyt proteininntak, lavt fett/karboinntakk og kaloriunderskudd, får jeg enten redusert sult og appetitt (fysisk og psykisk), eller så dagdrømmer jeg om poteter og kake dagen lang. Logisk, fordi det er dette kroppen vil ha? Kan førstnevnte være ketose..?

Forstår at det dreier seg om hormoner dette her, men hva er det som avgjør utfallene? Er ''ideene'' mine om hva som skjer rette? Og hva er deres erfaringer?

Fortsetter under...

Disse reaksjonene er det de enorme svingningen i blodsukkernivåer som må ta skylda for, tenker jeg.

Samt at det nok blir en voldsom rushtrafikk på glygokenlagre, samt (salt) og vannbalanse rundt spisedagen din. (Antar du også er rausere med salt på spisedager.)

Så en digresjon;

Om en i tillegg, som mange gjør, kombinerer spisedag med alkoholdag (typisk lørdag) så får kroppen samlet sett en voldsom sjokkbehandling som kan gi ganske heftige reaksjoner.

Et par ting jeg lurer på først er:

Hva er din høyde og hva er din vekt?

Hva er ditt mål?

Hva er en vanlig treningsuke?

Unngår vekta, men er normalt slank.

Se smashing ut i bikini :) (Bli kvitt de siste 2-3 kiloene slik at mine nå ikke-eksisterende muskler titter frem, for å så gå over til et mer ''normalt'' kosthold igjen når jeg er fornøyd).

Litt for lite. 30-60 minutters gange daglig, samt en styrkeøkt på 30-45 minutter ca 2 ganger ukentlig (skal nok økes.......)

Disse reaksjonene er det de enorme svingningen i blodsukkernivåer som må ta skylda for, tenker jeg.

Samt at det nok blir en voldsom rushtrafikk på glygokenlagre, samt (salt) og vannbalanse rundt spisedagen din. (Antar du også er rausere med salt på spisedager.)

Så en digresjon;

Om en i tillegg, som mange gjør, kombinerer spisedag med alkoholdag (typisk lørdag) så får kroppen samlet sett en voldsom sjokkbehandling som kan gi ganske heftige reaksjoner.

Hva mener du med rushtrafikk på glykogenlagre? Hvorfor skjer dette på bare på noen av gangene? Gir salt/vannbalanse utslag på apetitt? Er myyyye rausere på saltet ja :)

Kombinerer ikke med alkohol.

Gjest Jester
Unngår vekta, men er normalt slank.

Se smashing ut i bikini :) (Bli kvitt de siste 2-3 kiloene slik at mine nå ikke-eksisterende muskler titter frem, for å så gå over til et mer ''normalt'' kosthold igjen når jeg er fornøyd).

Litt for lite. 30-60 minutters gange daglig, samt en styrkeøkt på 30-45 minutter ca 2 ganger ukentlig (skal nok økes.......)

"Normalt slank" har jeg hørt mye rart om, oftest (dessverre) betyr det undervektig.

De ikke eksisterende musklene titter aldri frem, ettersom de er ikke-eksisterende. Kanske er løsningen å gå OPP 2-3 kilo over tid og faktisk få noen muskler å vise fram?

Annonse

Hva mener du med rushtrafikk på glykogenlagre? .

Trener du på et rimelig nivå og er strikt på karbs i 6 dager, så vil du tømme glygogenlagrene i løpet av uka. Fyller du på igjen i løpet av et spisevindu på noen timer, så er jo det helt greit, men det vil gi "rushtrafikk", som jeg kaller det. OVERfyller du med karbs, så vil du fort få heftige blodsukkersvingninger i tillegg. Dette vil kroppen reagere på - men - kroppen er ikke som en forutsigbar datamaskin - den kan reagere på ulikt vis. Svettetokter, uro, søvnvansker, cravings, utmattelse, kvalme - reportoaret er stort...

Hvorfor skjer dette på bare på noen av gangene?

Slik jeg forstod deg, så fikk du helt tydelige reaksjoner etter hver eneste spisedag, men at det du lurte på var hvorfor reaksjonene var så forskjellige og virket å være symptomer av diamentralt motsatt karakter. Da er mitt lekmannssvar (bro-science) til deg at det er vanskelig å forutse hvordan kroppen vil respondere på en slik mangfoldig shocktreatment som en heftig spisedag kan være. Altså - at det er naturlig at du får reaksjoner og at det ikke trenger å være den samme typen reaksjon fra gang til gang.

Gir salt/vannbalanse utslag på apetitt?

Ja - og spesielt om du er rausere med salt på karbs-spise-dagen.

Kombinerer ikke med alkohol.

Det burde du prøve en gang - da kan reaksjonene bli enda mer outrerte!

:nailbiting:

"Normalt slank" har jeg hørt mye rart om, oftest (dessverre) betyr det undervektig.

De ikke eksisterende musklene titter aldri frem, ettersom de er ikke-eksisterende. Kanske er løsningen å gå OPP 2-3 kilo over tid og faktisk få noen muskler å vise fram?

Jeg er en av de irriterende jentene som liker å ha lite fett på kroppen. Jeg er ikke redd for litt muskler, men det er ikke veldig viktig for meg å ha dem. Dobbelt irriterende. Innrømmer det.

Lurte egentlig bare på hvorfor kroppen min reagerer så forskjellig, og om det er noe jeg kan gjøre med det.

Trener du på et rimelig nivå og er strikt på karbs i 6 dager, så vil du tømme glygogenlagrene i løpet av uka. Fyller du på igjen i løpet av et spisevindu på noen timer, så er jo det helt greit, men det vil gi "rushtrafikk", som jeg kaller det. OVERfyller du med karbs, så vil du fort få heftige blodsukkersvingninger i tillegg. Dette vil kroppen reagere på - men - kroppen er ikke som en forutsigbar datamaskin - den kan reagere på ulikt vis. Svettetokter, uro, søvnvansker, cravings, utmattelse, kvalme - reportoaret er stort...

Slik jeg forstod deg, så fikk du helt tydelige reaksjoner etter hver eneste spisedag, men at det du lurte på var hvorfor reaksjonene var så forskjellige og virket å være symptomer av diamentralt motsatt karakter. Da er mitt lekmannssvar (bro-science) til deg at det er vanskelig å forutse hvordan kroppen vil respondere på en slik mangfoldig shocktreatment som en heftig spisedag kan være. Altså - at det er naturlig at du får reaksjoner og at det ikke trenger å være den samme typen reaksjon fra gang til gang.

Ja - og spesielt om du er rausere med salt på karbs-spise-dagen.

Det burde du prøve en gang - da kan reaksjonene bli enda mer outrerte!

:nailbiting:

Takk for utfyllende svar. Kanskje jeg bør prøve å roe litt ned på karbohydratene, men poenget er jo å fylle på skikkelig. Kanskje disse ubehagelige symptomene er et tegn på at jeg gjør det skikkelig.

Hvordan utslag gir salt, utenom væskeansamlinger?

Jeg tør ikke engang tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde kombinert med alkohol. Hadde nok blitt sengeliggende med både kvalme og oksehunger.

Gjest Jester
Takk for utfyllende svar. Kanskje jeg bør prøve å roe litt ned på karbohydratene, men poenget er jo å fylle på skikkelig. Kanskje disse ubehagelige symptomene er et tegn på at jeg gjør det skikkelig.

Hvordan utslag gir salt, utenom væskeansamlinger?

Jeg tør ikke engang tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde kombinert med alkohol. Hadde nok blitt sengeliggende med både kvalme og oksehunger.

Ubehagelige symptomer =/= gjøre ting riktig.

Ønsker fortsatt å vite høyde og vekt, selv om du vil ned dine 2 kilo, så vil jeg påstå at det moderat underskudd over tid er bedre en 6 dager pining + en oppkarbing/fråtsedag.

Ubehagelige symptomer =/= gjøre ting riktig.

Ønsker fortsatt å vite høyde og vekt, selv om du vil ned dine 2 kilo, så vil jeg påstå at det moderat underskudd over tid er bedre en 6 dager pining + en oppkarbing/fråtsedag.

Jeg piner meg ikke i det hele tatt. Trives veldig godt med kostholdet mitt.

Gjest Slettet

Må bare spørre: 14.februar lagde du en post ang at du er i nærheten av undervektig og har mistet din mensen.

Hvorfor i alle dager vil du fortsatt gå ned?Du har en kropp som ikke fungerer som den skal fra før.

Og når du ikke vil "røpe" hva du veier og hva din høyde er. Da er det eneste som desverre slår meg personlig: Du lever i en liten boble!

AHL, du gir uttrykk for et ønske om å være veldig tynn, samtidig som du i en annen tråd spør om hvordan man ser forskjellen på vann- og fettvekt. Det gjør at vi blir usikker på hvor lurt det er av oss å gi deg noe mer hjelp i forhold til videre vektnedgang, når hodet kanskje ikke er helt på plass. Du er allerede lavvektig, og som Nitram sier har du heller ikke mensen. Å være en av de "irriterende jentene som liker å ha lite fett på kroppen" er ikke spesielt gunstig, da selv om du liker å ha lite fett, gjør kroppen sjelden det samme.

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...