Gå til innhold

1-års program, Athletic Fitness


ChristianR

Anbefalte innlegg

Heisann! Har planer om å kjøre igjennom dette års-programmet for AT. Gir det gode resultater vurderer jeg et år til og evnt å stille i konkurranse i 2015. Men i forbindelse med programmet har jeg noen spørsmål.

Link til programmet Athletic Fitness Periodisering og Trening til konkurranse (Blasfemi!)

1. Uke 20-31, Dietmar. Har tidligere kjørt gjennom dette nybegynner-programmet med gode resultater. Men programmet i seg selv er vel 11-12 uker? Skal man da bare kjøre de 8 første ukene? Det høres litt rart å stoppe før man når klimaks.

2. Det er ikke lagt inn noen form for kardio i programmet, og spesifikk trening mot roing kun i uke 44 og utover. Hvordan bør man trene for å bli bedre i roing utover disse ukene? Intervaller? Og er det isåfall ikke meningen at man skal kombinere de første 43 ukene med kardio pga oppbyggings-fasen?

Har ingen erfaring med å sette opp en 5-splitt eller en 4-splitt rettet mot AT, men regler med jeg finner noe her inne om jeg leter. Evnt om noen har bedre forslag til et program rettet mot AT, fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke om det er noe klubb i Molde men (NKF - Norges Kroppsbygger- og Fitnessforbund finner du her), men beste er jo å ha regelmessig kontakt me de. Vil du få hjelp av coach. Og så kan de ha feks ha sjekk hver andre mnd mtp form og fremgang og så justere etter det. Mye lettere for andre å se fysiske forandringer enn oss selv som ser oss i speilet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Tror ikke det er noen klubber i det hele tatt i dette fylket. Det nærmeste blir vel Kaliber i Trondheim. Jeg er vant til å gjøre alt på egenhånd, men dette er vel et tilfelle hvor man vi gjøre det bedre med litt hjelp. Skal inn på AFPT i Trondheim til sommeren/høsten, får prøve å skaffe seg litt kontakter samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, det som avgjør tiden din på roingen er hovedsaklig arbeidsøkonomi (styrke er viktig for god arbeidsøkonomi), og maksimalt oksygenopptak. På en 1000 meter roing er ikke anaerob terskel spesielt viktig, ettersom du får syra uansett. Kjør 02-intervaller (intervaller i intensitetssone 4 og 5) med en total varighet på 15-25 minutter. Bruk pulsklokke for å styre intensiteten. Kjør dragene på 3-5 minutter, kjør så hardt du kan uten at du stivner nevneverdig før de siste dragene. Du kan for eksempel kjøre 4x4 min, 6x4 min, 8x3 min, 4x5 min osv. Tilpass intensitet til draglengde, det er hensiktsmessig å få mest mulig tid rundt maksimalt oksygenopptak UTEN å stivne. 2-3 økter i uka med 02-intervaller vil være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...