Gå til innhold

Måle kroppssammensetning: Hva skal jeg stole på


ika2

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg har kjøpt meg ny fitness-vekt har jeg forsøkt å måle kroppssammensetningen min på ulike måter - og fått ulike resultater.... Jeg legger dessuten merke til at ulike målemetoder opererer med ulike grenser for normalområde, og er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Er en fettprosent en fettprosent, eller kommer det helt an på hvilket måleinstrument du bruker?

Jeg lurer på om noen har noen formening om hva jeg bør stole mest på, og om jeg bør beholde den nye vekten jeg har kjøpt eller returnere den og få pengene tilbake.

Om meg: Jeg har en BMI på 20,5, har trent 1 time kondisjon og styrke ca. tre ganger i uken siden oktober, går tur ca. en time de dagene jeg ikke trener. Beveger meg lite utenom dette.

Jeg tar for meg tallene på fettprosent, siden det var lettest å sammenligne:

Tanita BC-532-vekt (min nye vekt med sensorer under føttene):

31,5 (norm. 21-33)

Totalvurdering: Undertrent

InBody 720-analyse (tatt på senter med sensorer under føtter og i tomler):

27,9 (normalomr. 18-28)

Totalvurdering: Litt lite muskelmasse i overkropp, ellers alt normalt.

EKS gho! 958 SI (min gamle vekt med sensorer under føttene):

20,3 (17-31)

Fettprosentkalkulator (Hogdgon & Becket, 1984). Regner ut på grunnlag av høyde, halsomkrets, midjeomkrets og hofteomkrets.

24 % = Veltrent (normalomr. 14-32?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de 3 vektene er det InBody som er mest nøyaktig, men selv den er ikke 100% og har store krav til at du veier deg etter bestemte forberedelser for å gi mest mulig nøyaktig fettprosent.

Tanita vektene har i tester vist seg å kunne gi svært unøyktige resultater og billige baderomsvekter er enda verre.

Det beste er å ikke tenke så altfor mye på fettprosent, men bare bruke fettklype og speilet. Hva gjør det om du har 20 eller 30% fett i forskjell om du ser lik ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du forskjellen mellom InBody og Tanita-vekten er liten nok til at det gir mening å veie seg med Tanita-vekten? Begge plasserte meg i øvre normalområde på fettprosent, og mente jeg hadde litt å hente på muskelmasse. Fettklype synes jeg er kjempevanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du forskjellen mellom InBody og Tanita-vekten er liten nok til at det gir mening å veie seg med Tanita-vekten? Begge plasserte meg i øvre normalområde på fettprosent, og mente jeg hadde litt å hente på muskelmasse. Fettklype synes jeg er kjempevanskelig...

Nei, jeg synes ikke det gir mening. Problemet er ikke først og fremst forskjellen mellom inbody og tanita, men forskjellen fra en dag til en annen pga litt variasjon i veskemengde, hva du har spist dagen før, saltinntak, om du har vært på do, etc... Det blir rett og slett for unøyaktig til å kunne brukes som indikator på om du har framgang eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måler egentlig disse dyre baderomsvektene, og InBody-greia? Og hvordan?

De måler fettprosent, muskelvekt, mineraler og væskenivå på et ganske detaljert nivå gjennom å sende svake strømpulser med forskjellige frekvenser gjennom kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...