Gå til innhold

HJELP! 88 dagers "body transformation"


Tandstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Sidan nyttår no så har eg fulgt eit bra treningsregime, der eg har trent styrke og kondisjon annankvar dag. Har faktisk ikkje droppa ei einaste økt! Målet mitt var å stramme opp, og å gå ned i vekt. Eg har stramma betraktelig opp, og fått ein god del meir musklar (ser på kroppen at fettprosenten er lavare sidan det dukker opp blodårer både her og der, samtidig som at eg har økt veldig bra i styrke), men vekta har holdt seg stabil, eg har faktisk ikkje gått ned eit einaste gram. Dette er jo sjølvsagt litt kjedelig, og no vil eg skjerpe inn på kostholdet også, slik at eg kan fjerne ein del fett. Korleis bør eg gå fram? Eg vil fortsetje med styrketrening annankvar dag. Tenkte kanskje å legge inn ein del morgonturar, i tillegg til å kutte på karbsa. Er dette ein grei måte å starte på? Vekta viser no omtrent 102 kg, og eg ser heilt kurrant ut, men har litt for mykje polstring :) Skulle gjerne sett vekta bevege seg ned mot 95 kg til 15. juni (gifter meg då). I tillegg til styrketreninga, kjem eg til å legge inn minst to intervalløkter i veka, sidan løpssesongen nærmar seg.

Vil vel prøve å legge meg på rundt 2000 kcal, med under 150 gram karbs, ca. 200 gram protein og lite fett for å sjå korleis dette fungerer. Korleis høyrest dette ut?

....og desse 88 første dagane er sjølvsagt berre starten på ein body transformation, den vil fortsetje vidare etterpå, til eg når målvekta mi som er estimert til ein plass mellom 80 og 90 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis blodårer kommer tydeligere fram og du øker i styrke, har du bygd muskler og kvitta deg med fett. Hva har det så å si om vekta ikke har rikka seg? Muskler veier mer enn fett. Du sier du har ser strammere ut, er ikke det målet? Kutter du for mye vil du miste energi til å trene, og kanskje stagnere skikkelig, som jeg gjorde.

Synes det høres ut som det du holder på med nå er bra jeg, mulig noen andre har en eller annen rå idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig i det du seier, men problemet er at eg er lei av å være så tung, ikkje berre fordi det er vanskelig å finne seg klede som passer men også fordi eg er veldig aktiv innan fleire utholdenheitsidrettar (motbakkeløp, mellomdistanse, sykkel og roing) der lavare vekt hadde vore veldig fordelaktig ift. prestasjonar.

Er altså veldig fornøgd med at eg har fått lavare fettprosent, men vil gjerne at det skal vise igjen på vekta i tillegg :) Det å være 20 kg tyngre enn konkurrentane i Skåla opp feks. er ikkje lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da er jo saken en annen.

Alikevel synes jeg min forrige post står seg godt. Du kan jo sikkert kutte litt i kcal-inntaket. Om 2000kcal er greit eller ikke, er umulig å si, da du ikke oppgir høyde og alder osv. Det høres jo enormt lavt ut, hvis du trener hver dag eller både styrke og utholdenhet annenhver dag. Finn deg en forbrenningskalkulator (fitnessbloggen på facebook f.eks.) og regn ut kcal-behovet ditt. Da vil du få en pekepinn om 2000kcal er alt for lite eller ei. Trolig er det det.

Ellers kan du jo bare kutte litt og litt, og se hvordan kroppen responderer. Kjenn etter om du har energi på trening til å få progresjon, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 28 år og 188 cm høg, så 2000 kcal er nok muligens lite, men det kan kanskje vere lurt å sjå om ein har trykk på trening ja, og justere deretter. Har veldig stillesitjande arbeid (kontor) på dagen, så det kan hende det fortsatt er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. FB sin kalkulator mener du trenger 2800 - 3200 for å vedlikeholde dagens vekt, avhengig om vi velger lett eller moderat aktiv. Nå er jeg usikker på hvor presis den er i forhold til at man fører inn full kroppsvekt og ikke lean body mass.

2000kcal blir i alle fall veldig lite. Men, prøv å kutte typ 2-300kcal fra det du spiser i dag, kjenn etter åssen kroppen reagerer, og følg med på blodårer, livvidde og evt. vekt.

Har nemlig gått i fella sjøl og kutta for hardt, og det kommer du i grunn ingen vei med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har en ganske god plan. Men er enig med Kestral og ville nok startet litt høyere. 2500 kcal kan være et greit utgangspunkt. Klarer du å gå ned litt over 0,5 kg pr uke er du i mål til bryllupet ditt. For å få til det må du ha et underskudd på 5-700 kalorier noe som burde være helt innenfor en moderat og fornuftig diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...