Gå til innhold

Proteinpulver-noob!


Dibbler

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har aldri brukt proteinpulver før, og husker det egentlig bare som rare shakes sett på treningssenteret. Nå går jeg på PSMF og er evig lei seifilet allerede tredje dagen...

Hvor mye koster det? Inneholder det mye karbo, som protein-barene? Hvor får jeg kjøpt det? (Lønner det seg med nettbutikk her?) Smaker det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lite karbs i forhold til proteiner i proteinpulver. I værstingene er det 15 gram karb pr 100 gram, men da er det over 4 ganger så mye protein. I isolater er det 2-4 gram karbs, altså i praksis ingenting i forhold til proteinmengden som ligger på 80-90% i et isolat.

Anbefaler deg å sende en mail til noen butikker og be om smaksprøver. Vet ihvertfall at Norkost og MyRevolution pleier sende ut dette.

Du bør ikke bruke for mye proteinpulver på PSMF da det ikke er like mettende som kjøtt og fisk, spesielt om du tar det som shake. Men er helt greit å bruke litt, og da best om du rører ut i mager kesam og cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mailet etter smaksprøver, fikk positivt svar fra NorKost med en gang!

Planlegger å bruke det i tillegg ja. Går rundt mett om dagen, og kutter ned på grønnsaker for å få spist alt, så håper jeg kan ta litt mer i form av pulver, kanskje lage meg sopp-gryte eller noe slikt om jeg feilberegner en dag? :) Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått smaksprøver fra NorKost! :D Har prøvd 2 sjokolade-shakes nå, smakte godt jo! Hadde ikke venta en så rund og god smak tilberedt med vann, kan det varmes opp og bli pseudo-kakao?

Det er lite karbs i forhold til proteiner i proteinpulver. I værstingene er det 15 gram karb pr 100 gram, men da er det over 4 ganger så mye protein. I isolater er det 2-4 gram karbs, altså i praksis ingenting i forhold til proteinmengden som ligger på 80-90% i et isolat.

De jeg drakk i dag spiste litt av karbo/fett - kvota mi på PSMF. Er isolater dyrere ? Jeg har lest litt på nettbutikkene, etter "klikk opp et produkt, les næringsinnhold, repeat"-metoden ;)

Hva betyr dette med Whey, Myo osv. , er dette kilden til proteinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått smaksprøver fra NorKost! :D Har prøvd 2 sjokolade-shakes nå, smakte godt jo! Hadde ikke venta en så rund og god smak tilberedt med vann, kan det varmes opp og bli pseudo-kakao?

Proteinpulver tåler ihvertfall greit 100 grader, så er ikke noe i veien for å prøve.

De jeg drakk i dag spiste litt av karbo/fett - kvota mi på PSMF. Er isolater dyrere ? Jeg har lest litt på nettbutikkene, etter "klikk opp et produkt, les næringsinnhold, repeat"-metoden ;)

Isolater er litt dyrere ja. Karbo/fett kvota på psmf er skapt av en litt overanalysering av hvordan PSMF må være. Om du får i deg 30 gram karbohydrater istedet for 20 så har det forsvinnende lite å si på vektnedgangen din, så ærlig talt ville jeg ikke tenkt så fryktelig mye på det. Men gå gjerne for et isolat om du vil betale den ekstra prisen. Bruker stort sett isolater selv også, men like mye fordi de oftere løser seg bedre opp og smaker bedre.

Hva betyr dette med Whey, Myo osv. , er dette kilden til proteinet?

Whey er myseprotein som er et protein fra melk. Dette er også det proteinet som tas raskest opp og har den høyeste andelen av leucin som er viktig for muskelvekst (et variert og tilstrekkelig proteininntak gir uansett nok leucin da). Melkeprotein inneholder både whey og kasein. Kasein tas langsommere opp enn whey og er fint i siste måltid f.eks.

Myoprotein er bare et varenavn. Dette proteinet består av 50/50 kasein og whey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolater er litt dyrere ja. Karbo/fett kvota på psmf er skapt av en litt overanalysering av hvordan PSMF må være. Om du får i deg 30 gram karbohydrater istedet for 20 så har det forsvinnende lite å si på vektnedgangen din, så ærlig talt ville jeg ikke tenkt så fryktelig mye på det. Men gå gjerne for et isolat om du vil betale den ekstra prisen. Bruker stort sett isolater selv også, men like mye fordi de oftere løser seg bedre opp og smaker bedre.

Tror nok det blir en boks sjokoladeshake, av ikke-isolat-typen! :) Så kan jeg bruke mellomlegget på biff i stedet :)

Jeg har tenkt at kvota ikke er meislet i stein mens jeg har holdt på, men godt å vite også. Gikk opp til 30g i begge i går. Litt gøy å telle gram av forskjellige ting også, noe jeg aldri har gjort før! Og det inneholder matte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dibbler:

Dama kjøpte ei 1000g bøtte med "Protein Delite" fra Scitec Nutrition i Proteinshopen i Sverige. Denne er med jordbærsmak og er den beste shaken jeg har drukket! Denne smaker veldig godt og har god tilskudd :) Kostet vel ca 250,- i Sverige :)

Her er næringsinnholdet:

Mengde per dosering (30g)

Cal: 122 ( fra fett 6)

Fett totalt 2,5g

Kolestrol 25mg

Karbohydrater totalt 6g

Sukker 3mg

Kostfiber 1,5g

Protein 19g

Kalium 37,5g

Natrium 165mg

Så her er det bare å kjøre på! Pleier å ta en shake etter trening, men kan jo også brukes som mellomåltid om man ikke har noe annet ålreit å ha i seg :)

Næringsinnholdet er ca det samme som i Protein Whey tech'en fra Proteinfabrikken, men denne har litt høyere carboinnhold også, og smaker papp i forhold! Lykke til med eventuelt innkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal definitivt se etter proteinpulver neste gang jeg er i sverige! (Selv om det kan bli en stund til, akk den som fortsatt bodde i Østfold!) Liker godt hvordan det er litt fiber i den! Det kommer godt med på PSMF iallfall!

Tenker det blir Activate Whey, har ikke fått svar fra myRevolution enda, men får jeg smaksprøver av myoprotein'en deres og det er skikkelig namme kan det hende jeg ombestemmer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: var på helsekostbutikk i dag og så på sukkerfritt sukker (kjøpt!) og pulver. Var ærlig på at det var billigere på nettet og at jeg derfor ville handle der. Da begynte personalet å snakke om at ikke alt du fant (på nettet) var helt sikkert å inneholde det som sto på pakka. Det er bull, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver gjør meg mettere og er lett og ha med seg når man er sulten etter trening :) Det finnes mange sider du kan kjøpe diverse ting, f.eks. iherb.com har "alt" :) Det er bare å lese seg rundt om hvilke produkter og merker folk i blogger og forum anbefaler, det tror jeg er det sikreste. Ellers skjekke om varen har en sikker nettside du kan skjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: var på helsekostbutikk i dag og så på sukkerfritt sukker (kjøpt!) og pulver. Var ærlig på at det var billigere på nettet og at jeg derfor ville handle der. Da begynte personalet å snakke om at ikke alt du fant (på nettet) var helt sikkert å inneholde det som sto på pakka. Det er bull, ikke sant?

Bestiller du fra HongKongSupplements så kan det kanskje stemme, men kjøper du fra en seriøs nettbutikk så er du relativt trygg. Alt er faktisk ikke bedre og tryggere i Norge selv om vi liker å tro det.

Er litt andre regler i USA når det kommer til innholdsdeklarasjon, men ikke noe som betyr så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...