Gå til innhold

Utholdenhetstreningens ulemper.

Koffein

Anbefalte innlegg

Hei

Har drevet med utholdenhetsidrett i noe over 8 år nå. Var tidligere på topp nasjonalt nivå, trener nå for mosjonen og naturopplevelser.

Treningen har de siste par-tre årene vært ganske ensidig, stort sett økter med 1-2 timers varighet med gjennomsnittspuls på 65-75 % av makspuls, hvor jeg tar i litt hardere i motbakker hvis jeg har lyst.

Utholdenhetsidrett kan sette negativt preg på kroppen. I mitt sted har det ført til begynnende beinskjørhet, lave kjønnshormoner og nedsatt energi. Har tidligere hatt svært lav fettprosent, i dag ligger jeg rundt 11-12 % med BMI på 21. Dette har ikke økt hormonene nevneverdig.

Kosthold: "10 om dagen". Mye brødmat med proteinrikt pålegg, magre yoghurtprodukter.

Må gjøre endringer for å få helsa på plass igjen. Regner med at det er styrketrening som gjelder. Det blir da nesten som å begynne treningen helt fra scratch. All langkjøringen har gjort meg seig, men treig og svak.

Råd fra andre her inne tas imot med takk. Har noen andre her inne på forumet vært i en liknende situasjon som meg? Har dere fått kroppen på rett kjøl igjen? Hvilke endringer gjorde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...