Gå til innhold

Hjelp til styrketrening


Gjest Helgrot

Anbefalte innlegg

Gjest Helgrot

Heisann.

Er ei jente på 18 år som har slitet en del med spiseforstyrrelse. Ønsker å bygge muskler. Har ikke trent siden januar, så føler musklene er borte. Har vært innlagt i Fredrikstad for vektøkning. Der har jeg spist rundt 2500 kcal om dagen + næringsdrikker. Problemet nå er at det er mer fett. Jeg veit man skal ha litt fett på kroppen, men føler det kunne ha blitt godt å trent styrke, men jeg veit ikke åssen jeg bør starte.

Tenkte å starte med fullkroppsporgram to ganger i uken, men hvilken øvelser bør man holde seg til, og hvor lenge bør jeg trene? :)

Hadde blitt veldig glad for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

For informasjon til nybegynnere: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Men, dette tør jeg ikke og ønsker ikke at noen andre kommer med mer konkrete innspill og råd grunnet din situasjon. Burde i første omgang tas opp med folk som kjenner din situasjon og har kompetanse.

Jf. Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

og da punkt:

Å hjelpe over internett

Hovedproblemene med å hjelpe over internett går begge veier:

  • Den spiseforstyrrede vet ingenting om personene som svarer, og kan derfor ikke vurdere hvem som har kompetanse og hvem som bare synser. Kognitiv dissonans, altså trangen til å rettferdiggjøre egne handlinger, står ofte sterkt hos spiseforstyrrede, og det er lett for å plukke ut de svarene som samsvarer best med egne tanker og følelser.
  • De som prøver å hjelpe har heller ingen garanti for at svarene blir tolket slik som de er ment. Et velment og godt råd som blir tolket og oppfattet feil kan fort gjøre situasjonen verre, og så lenge du ikke har noen mulighet til å følge denne personen opp er det et sjansespill å prøve å hjelpe over internett.

På grunn av dette vil vi fortsette å stenge tråder der vi ser det nødvendig. Å diskutere spiseforstyrrelser generelt med det formål å lære mer om selve sykdommen er selvfølgelig greit, men om trådene utvikler seg til å handle om hva den enkelte bør gjøre for å behandle sin egen spiseforstyrrelse har vi krysset en grense vi ikke ønsker å krysse.

-Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...