Gå til innhold

Hvileuke? Har det noen hensikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Physalis

Jeg bare lurer på om det har noen hensikt å legge inn en hvileuke, dvs. pause fra styrketreningen i ny og ne? Etter at jeg gikk over til 2 splitt med 4 økter i uka, så føler jeg ofte at jeg ikke får restituert meg ordentlig mellom øktene. Trener en del spinning og geriljakardio ved siden av, og blir liksom aldri helt uthvilt. Kan jo også nevne at jeg er i kaloriunderskudd, så det kan nok forklare litt hvorfor restitusjon tar lengre tid..

Men det jeg altså lurer på er om det er lurt å ta en uke uten styrketrening en gang i blant? Bare trene moderat kardio f.eks. Noen som har noen synspunkter på det? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/1822-hvileuke-har-det-noen-hensikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Physalis

Takk! Har sett på den før, men leste den litt nøyere nå. Jeg ligger vel på ca 15-1600 kcal om dagen, og det er vel litt lavt. Spesielt de dagene jeg trener 50 min styrke etterfulgt av 45-60 min spinning. Men det blir fort sånn at man vil spise lite og trene masse for at det skal bli unnagjort. I tillegg har jeg fokusert på lite karbohydrater ettersom det er et inntrykk jeg har fått fra fitnessbloggen om at skal begrenses ved vektnedgang (i alle fall legges til kvelden), og jeg spiser mye proteiner gjennom hele dagen. Det høres veldig skummelt ut å skulle gå opp til 1800 kcal daglig og kun trene styrke + noen korte kardioøkter.. Jeg har jo hatt vektnedgang med denne metoden min, selv om det ikke går i superfart og er ganske tungt på trening. Er mye støl etter styrketreningen også.. Hvis jeg skal teste ut opplegget til Børge må jeg i alle fall sette meg skikkelig inn i det sånn at jeg ikke ender opp med flere uker uten resultater. Er så sinnsykt lei av å ha godteristopp og "aldri" kunne spise noe ekstra godt, og ettersom det kun er et par kg jeg skal ned, så vil jeg liksom gjøre det unna så fort som mulig.

Hvis du har trent veldig hardt over lenge perioder så kan det være en god idé :)

Vet ikke noe om forskning i forhold til det, men da jeg drev med stavhopp vi trente vi og løftet vekter hver dag (untatt lørdag siden vi hadde stevne da og søndager som var viledag). Da jeg plutselig fikk fri en uke (høstferie) var det som om musklene mine plutselig eksploderte og vokste flere cm!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...