Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg begynte å trene styrke for noen uker siden og syns dette er en kjekk måte å trene på.

Jeg har fulgt ett nybegynner fullkroppsprogram med følgende:

Knebøy 3x6-10

Benkpress m/manualer 3x6-10

Markløft 2x6-10

Arnoldpress 2x8-12

Nedtrekk foran 2x8-12

Ez-bar curl 2x8-12

Pushdown 2x8-12

Planken - maks tid

Og 10-15 min med intervalltrening

Jeg har utført dette annenhver dag, ettersom jeg har forstått det slik at musklene må ha hvile?

Det er bare det at jeg har svært mye fritid og kunne tenke meg å av og til trene flere dager.

Er det slik at jeg ikke kan trene samme muskelgruppe hver dag eller bare at jeg ikke kan gjøre samme øvelsene? Noen som har ett forslag til ett alternativ treningsprogram til meg på hviledagene?

Tone :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16906-hjelp-til-alternativ-styrkeprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å trene noe helt annet enn styrketrening? :) Sykle, løpe, svømme, saltimer, roing, eller rett og slett bare være aktiv med venner og familie og gjøre andre ting som gjør deg glad? Hvis ikke er det selvfølgelig mulig å splitte kroppen i to, men husk at du uansett vil trenge hvile med jevne mellomrom, og det å trene hver dag er på ingen måte en nødvendighet :)

Jo, jeg kunne jo gjøre det, men jeg syns dette er litt kjedligere trening :p Prøver heller å ta litt cardio trening etter styrketrening, så trenger jeg ikke holde på så alt for lenge for å føle jeg har gjort en god innsats.

Jeg jobber til sjøs, og det er begrenset med apperater til cardiotrening her, (en tredemølle og en spinningsykkel).

Jeg syns det er litt kjedlig å "dra på trening" for å stå 20-30 minutter på mølla. Da liker jeg heller å ta meg en joggetur, men

det er jo dessverre ikke mulig her! :p

Ja jeg har tenkt på å splitte, men tenker at det kanskje er for tidlig ennå, har bare trent styrke i 3 uker. Men jeg ser allerede gode resultater og blir dermed sugen på å trene mer :)

Er det sånn at om jeg trener de samme øvelsene/muskelgruppene to dager på rad, at det vil få mindre effekt fordi jeg ikke hviler?

Det tar litt mer enn noen få timer for musklene å restituere seg skikkelig etter endt økt, så jeg ville ikke anbefalt å ta to fullkroppsøkter etter hverandre om du ønsker å trene mest mulig optimalt :) Sier meg også enig i at det kan være litt tidlig med en splitt om du er såpass ny til styrketrening. All trening er bedre enn ingen trening, så det å "stå på mølla" (som du så pent skrev det) i 20-30 minutter er veldig bra, og 20-30 minutter er en veldig liten del av dagen din, og da får du samtidig litt bevegelse. Det er også ofte best å ha kondisjons- og styrketrening på ulike dager for best resultat. Det er selvfølgelig helt opp til deg, men det er i alle fall mitt råd. Resultater er kjempemorsomt, men det er dumt å bli overivrig, da kan du ende opp med å fortere stagnere.

• 7 måneder senere...

Nybegynner fullkropsprogram er en veldig bra måte å starte på! Hvor langt har du kommet nå? :)

Jeg trener selv fullkroppsprogram 3 dager i uken og kondisjon 2 dager. Synes dette er en grei måte å dele opp treningen på. Jeg har gjort dette i ca 3 mnd. Og ser forandringer - spesilet siste tiden. Hvor lenge ventet du før du splittet kroppen i flere deler/dager? Jobber selv til sjøs! Knebøy/markløft/tunge øvelser er vanskelig på dager med dårlig vær. Det er synd! Hehe :)

Hvorfor anbefaler du cardio? 5 dagers mende og sykkel til jobb og skole er mer ennoverkommelig feks. Cardio er død og høyst unødvendig om du ikke sitter på ræva resten av uka, om målet er en digg og sterk kropp, og ikke det å gå Norge på langs.

Annonse

Jeg anbefaler cardio fordi vi som jobber til sjøs ikke har mulighet for sykkel til skole/jobb! For min del sitter jeg på ræva nesten hele tiden på jobb (12 timer i døgnet) nesten hver dag i en mnd om gangen! Og med 8 timer søvn + måltider blir det veldig lite bevegelse. Men jeg snakker ikke om mye! Syns bare det er godt å enten jogge/gå/sykle for å få beveget litt på seg. Hjemme kjører jeg lite cardio for da er jeg i aktivitet i hverdagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...