ind96 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei Er ei jente på 17 år. For noen år tilbake ønsket jeg å komme i bedre form. Jeg trente kun hjemme og aldrig med noen apparater. Jeg løp rundt i skogen nesten døgnet rundt og det hele utviklet seg til en spiseforstyrrelse. Jeg er av de heldige som har kommet ganske greit ut av anoreksien og har fått godkjenning av behandlerene mine om at det er forsvarlig med trening igjenn. Jeg vet at jeg er svak, i og med at kroppen min har "spist opp" mye av musklaturen min. Vekten ligger mellom 50-55 kg og jeg er 174 cm. Målet er å gå sakte med sikkert opp i vekt samtidig som jeg bygger muskler. Tenkte å følge nybegyner programmet. Ble medlem på treningsstudio for to dager siden. Fikk helt sjokk da jeg så alle apparatene som var der, og kjennte neste ikke igjenn noen av maskinene vist i øvelses guidene til programmet. 1. Hvor mange kg på vektene er gret å begynne med? I og med at jeg er relativt svak og trenger trening i å utføre øvelsene riktig 2. Vil 5-10 min på elipsemaskin vere grei oppvarming? 3. Om jeg ikkje kjenner meg sånn super støl i musklaturen, er det da greit å gjennomføre det samme programmet to dager på rad, eller er det bare dummt? Håper ingen blir irriterte over mine kanskje litt dumme spørsmål. Å få begynne med dette var mitt livs mot da jeg var syk og nå er jeg her; spent, motivert og veeldig usikker. :happy: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16100-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-nybegynner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei! Bra du føler du har kommet deg i gang på veien ut av sykdommen, og du må bare fortsette i samme sporet! Over til spørsmålene dine (som absolutt ikke er dumme): 1) Start uten vekter eller med minst mulig vekt, og føl på belastningen. Tungt? Lett? Øk med vektene gradvis dersom det kjennes enkelt, og ikke hast deg på noen måte. Bedre å øke litt fra gang til gang enn å hoppe raskt og begynne å slite med teknikk. Du har hele livet ditt på å bli sterkere. 2) Dersom du føler det er bra for deg, kjør på, men strengt tatt vil det ha liten effekt, og kun medføre at du kanskje blir litt varm i kroppen. God oppvarming vil være å kjøre på med svært lette (eventuelt ingen) vekter på de ulike øvelsene, slik at du varmer opp de musklene som du faktisk kommer til å bruke under øvelsen, noe du ikke gjør ved å gå på ellipsemaskinen. Var det forståelig? 3) Du bør aller helst ha en hviledag mellom hver økt, for at kroppen skal restituere seg skikkelig, og særlig fordi du er helt ny til styrketrening og har en kropp som er relativt skjør og nedbrutt etter lengre tid med underernæring. Pausene er bra for deg. Fokuser hele tiden på at pausene faktisk bidrar til at du bygger opp kroppen bedre enn dersom du ikke hviler. Velkommen til FB! Oddis 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16100-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-nybegynner/#findComment-619082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ind96 Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Takk for det, og tusen takk for veldig oppklarende svar! Håper på å få litt hjelp av en treningsveileder som kan vise meg litt av de forskjellige apparatene. Vet feks. ikke hvordan man endrer anntall kg på beinpress maskinen enda... Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16100-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-nybegynner/#findComment-619084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Dersom du trener på et av de vanligste treningssentrene finnes det gjerne PT'er som kan gi deg en hjelpende hånd med teknikk og alt, bare å spørre pent :happy: Lykke til, og bare spør om det skulle være noe mer! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16100-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-nybegynner/#findComment-619088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.