Gå til innhold

Kostholdsmetode


Kitty

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et spørsmål til alle der ute med kunnskap/erfaring om kosthold. Hvis man skal ned i vekt. Hva tenker dere om det å ligge på 1000-1100kcal i ukedager og høyere i helgene? Da mener jeg 4000 kcal fordelt på lør og søn. Kostholdet er bygd opp av masse proteiner, grønnsaker, sunt fett og litt karb i ukedagene. Mens litt mer kos i helgene.

Jeg er ca 168 m.o.h og veier 65-64,5.. Tenker å komme meg ned på 62-60kg. Trener styrke ca. 3 ganger i uken. Kondisjon 2-5 økter. Jeg har jo litt lyst til å gå kjapt ned i vekt frem til jul nå. Julekjoler og greier;) Det er ikke noe i veien for å gjøre det så ekstremt som dette for en periode, vel? Evt. ligge på 1000-1200 kcal hver dag, så forsvinner fettet fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vil også legge til at jeg alltid har vært ekstrem av natur. Jeg er sterk, utholdene, liker å oppnå ting kjapt og har sterk viljestyrke. Det er derfor ikke noe problem for meg å ha et stort underskudd:) Jeg takler det bra. har også prøvd Eat stop eat et par dager for å se hvordan det funker. Jeg synes det går ganske greit, men skal man faste 2 døgn i uka bør man vel ligge litt høyere enn 1100 kcal de resterende dagene for at man ikke blir helt fjern:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en kjempegod oppskrift på å sprekke skikkelig i helgene. Når man tillater seg litt junkfood på spisedagene har det lett for å bli altfor mye og hele ukesunderskuddet blir ødelagt.

For å utnytte kaloriene maksimalt for bedre kroppskomposisjon er det også bedre å spise mest på de dagene du trener styrke og mindre på hviledager. Gjør du som 90% av andre som trener og legger styrketrening til ukedagene og hviledagene til helgen så blir det enda mer feil.

Du vil nok mye lettere nå målet ditt med å spre kaloriunderskuddet jevnt ut over alle dagene i uken. Da slipper du å gå sulten i 5 dager og risikere en kjempesprekk når helgen kommer. Men totalt for vektnedgangen er det det samlede underskuddet i løpet av hele uken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Det er egentlig akkurat slik det har vært, hehe. Holde ut til helgen for da kan jeg spise mer. Men nå har jeg tenkt å kjøre på litt og ta bort spisedager. Nå vil jeg bare nedover. Jeg teller heller kalorier og fjerner et måltid i helgen om jeg vil unne meg en pose drops eller annet søtt. Men jeg føler ting tar så lang tid om jeg ligger på 1600-1700 kcal. Og hvis jeg skal på noe sosialt en helg og sprekker når jeg ligger på et høyere kaloriinntak, så er hele uka ødelagt og motivasjonen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare prøve deg fram hvor lavt du kan gå, men er slett ikke alltid det største underskudd gir de beste resultatene på sikt. Er imidlertid mange her som overlever på PSMF også og får gode resultater av det og det ville vært typisk rundt 1000 kcal med din kroppsvekt. Men hold deg til minimum 2-2,5 gram proteiner pr kg kroppsvekt (130-160 gram proteiner) når du går så lavt ned i kaloriinntak og ikke gå for lenge på så stort underskudd.

Skal jeg anbefale noe vil jeg allikevel råde deg til å ligge mellom 1400-1600 kalorier, dette skal gi et underskudd på ca 500 kalorier til dagen.

På dager du vet du kommer til å skeie ut på kvelden kan du kompensere med å kun spise proteiner og grønnsaker (PSMF mat) i måltidene tidlig på dagen. Spis gjerne et stort måltid med kyllingfilet, torsk eller annen mager fisk rett før du går ut så orker du mindre usunn mat. Bedre det enn å spise for lite hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...