Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kostråd mtp medikamentene regner jeg med dere har fått råd om fra legen, og de bør dere forholde dere til. Om problemet er å få i seg nok, kan tipsene i denne artikkelen være noe for dere:

Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Nå har jeg undersøkt litt - og noe særlig andre råd enn at gutten må spise mer når han går mye ned i vekt og at doseringen i så fall kan senkes er ikke blitt gitt.

Han veier mer enn jeg trodde og er på cirka 75kg, og det er jo kjempebra. Han har vært nede på 62kg på 185cm.

Fortsetter under...

• Han har AD/HD og sliter veldig med konsentrasjonen. Derfor er noe som er "enkelt" for oss "vanlige" fort for mye for han, og da stopper det helt opp. Selv om han skal trene hele kroppen i en økt, ønsker jeg at det ikke skal være for mye øvelser. Jeg tenker knebøy, markløft, benkpress, militærpress (?), chins, dips og kanskje nedtrekk. Kan han kjøre alle disse øvelsene i samme økt eller burde det fordeles til annen hver økt?
  • Mat - han spiser egentlig som en hest, men pga bivirkninger på medisinen for AD/HD, så er matinntaket rimelig redusert fordi han har så dårlig matlyst og blir kvalm ved for mye mat. Vi har understreket til han at han må spise mer når han ser han klarer det. De dagene han er veldig lavt medisinert (helger, fridager fra skolen) så spiser han mye større mengder. (Jeg er litt redd for at han skal gå enda mer ned i vekt) Han er 190cm og vekta varierer veldig. Er usikker på hva han veide inn på sist, men tror det ligger på rundt 67-70kg. Aka. sabla tynn gutt

I utgangspunktet er det ikke noe problem å gjøre alle de øvelsene i en økt, det ser ut som et veldig fint opplegg. Men nedtrekk blir vel litt overflødig når han allerede har chins.

Hvis man løfter noen reps på 50 % av 1 RM hver gang så kan man ta markløft sju dager i uka. Hvis det er type tre reps til utmattelse hver gang så er det en eller to ganger i uka som gjelder. Tror ikke det er så lurt uansett for gutt med konsentrasjonsvansker i den mest tekniske øvelsen. Markløft tre ganger i uka med litt reduserte vekter?

Og for å motivere han til å spise mer kan du si som sant er at han ikke får gains uten å gå opp i vekt.

I utgangspunktet er det ikke noe problem å gjøre alle de øvelsene i en økt, det ser ut som et veldig fint opplegg. Men nedtrekk blir vel litt overflødig når han allerede har chins.

Hvis man løfter noen reps på 50 % av 1 RM hver gang så kan man ta markløft sju ganger i uka. Hvis det er type tre reps til utmattelse hver gang så er det en eller to ganger i uka som gjelder. Tror ikke det er så lurt uansett for gutt med konsentrasjonsvansker i den mest tekniske øvelsen. Markløft tre ganger i uka med litt reduserte vekter?

Og for å motivere han til å spise mer kan du si som sant er at han ikke får gains uten å gå opp i vekt.

Takk for flotte innspill! :) Det setter jeg stor pris på. Planen er at jeg skal dra med han for å ha litt kontroll på hva som skjer/teknikk osv. Fikk en kommentar på om jeg virkelig trodde han kom til å ønske og trene med meg (hyggelig ja), men de gangene jeg har spurt han så har det ikke vært noe problem, så dette kan jo virkelig gå rette veien!

Add'a du kommentaren om mat i ettertid eller er jeg helt på bærtur?

Takk for flotte innspill! :) Det setter jeg stor pris på. Planen er at jeg skal dra med han for å ha litt kontroll på hva som skjer/teknikk osv. Fikk en kommentar på om jeg virkelig trodde han kom til å ønske og trene med meg (hyggelig ja), men de gangene jeg har spurt han så har det ikke vært noe problem, så dette kan jo virkelig gå rette veien!

Add'a du kommentaren om mat i ettertid eller er jeg helt på bærtur?

Jeg redigerte innlegget etterpå, ja :)

Jeg redigerte innlegget etterpå, ja :)

Bra, for jeg begynte virkelig å lure.. :D

On a sidenote; det er artig med en bror som er i vekstperioden sin! Vi tok litt "julebilder" i dag og jeg ser regelrett kort ut ved siden av han.

Har selv Diagnosen Adhd og trener styrketrening og kickboxing.

Trening er bare mega sundt for en som har adhd. Mitt tips er at han ikke må ha for et vanskelig treningsprogram , gjør ting enkelt.ellers blir han nok bare lei og trener noe annet helt plutslig. Gjør ting enkelt ;) Tålmodigheten kommer med årene. husker selv når jeg var 15 år og trente , trente litt der og litt her og skiftet veldig impulvist på alt! kan til tider gjør det enda.. Er det som er dumt og ha adhd og trene man blir for lei ting og ting som er komplisert blir bare rot. Gjør ting enkelt!

Annonse

Har selv Diagnosen Adhd og trener styrketrening og kickboxing.

Trening er bare mega sundt for en som har adhd. Mitt tips er at han ikke må ha for et vanskelig treningsprogram , gjør ting enkelt.ellers blir han nok bare lei og trener noe annet helt plutslig. Gjør ting enkelt ;) Tålmodigheten kommer med årene. husker selv når jeg var 15 år og trente , trente litt der og litt her og skiftet veldig impulvist på alt! kan til tider gjør det enda.. Er det som er dumt og ha adhd og trene man blir for lei ting og ting som er komplisert blir bare rot. Gjør ting enkelt!

Nøyaktig! :D Det er det jeg skal prøve på :) Gutten er jo flott, han trenger bare noen som forstår det :) (ligger bilde av oss i loggen min hehe :p )

Takk for bekreftelsen jeg trengte på at det enkle er ofte det beste ;)

Ingeting gale og ha det.. :)husk bare at når han gjør gjør han det med livet som innsats viss du skjønner. ikke gi opp liksom.

når han først får smaken på det og teknikken og alt sitter og han kommer inn i rutinene er han hekta garantert ;)

Neida, vi er såpass rutinert med hverandre at å gi opp funker ikke ;) Etter at jeg ble voksen og han følger etter i farlig fart så har jeg måtte sette meg i respekt på en helt annen måte, og nå er dynamikken i mellom oss mye bedre. Så jeg har stor tro på at dette blir å gå flott! Det må jo prøves for å se om det går eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...