Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Noen der ute som oversnittet glad i tunfisk å har brukt det som hovet kilde til protein på psmf? Kan fint spise tunfisk rett fra boksen uten å tilsette noe å tunfisk shake er kun digg :p Tenkte jeg skulle bruke tunfisk som hovedkilde på dietten fordi jeg rett og slett hater den tørre kyllingen. Burde vel ikke være noe problem det?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15412-psmf-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei

Noen der ute som oversnittet glad i tunfisk å har brukt det som hovet kilde til protein på psmf? Kan fint spise tunfisk rett fra boksen uten å tilsette noe å tunfisk shake er kun digg :p Tenkte jeg skulle bruke tunfisk som hovedkilde på dietten fordi jeg rett og slett hater den tørre kyllingen. Burde vel ikke være noe problem det?

Så lenge du klarer å holde fett/karbs til minimum så kan du spise hva du vil;)

Så tunfisk skal nok funke utmerket(uten alt fettet vel å merke);)

Det er bare 1,2g fett per 100g tunfisk i vann, så det er en skikkelig flott proteinkilde på PSMF.

Det eneste problemet med tunfisk er at at kan være litt "mercury" i det, som man kan få "mercury poisoning" av, men dette er stort sett ikke et problem for de fleste da man skal spise store mengder tunfisk for å få dette her, men kanskje du er i faresonen og burde google litt på dette for å se om det burde gå greit!

Her er en artikkel skrevet av en person som påstår å ha en PhD (ikke i broscience) ang. mercury:

Bodybuilding.com - Mercury And Tuna - Setting The Record Straight!

Har mercury et norsk navn? Trolig, men det vet ikke jeg hva er!

Gjest Slettet
Det er bare 1,2g fett per 100g tunfisk i vann, så det er en skikkelig flott proteinkilde på PSMF.

Det eneste problemet med tunfisk er at at kan være litt "mercury" i det, som man kan få "mercury poisoning" av, men dette er stort sett ikke et problem for de fleste da man skal spise store mengder tunfisk for å få dette her, men kanskje du er i faresonen og burde google litt på dette for å se om det burde gå greit!

Her er en artikkel skrevet av en person som påstår å ha en PhD (ikke i broscience) ang. mercury:

Bodybuilding.com - Mercury And Tuna - Setting The Record Straight!

Har mercury et norsk navn? Trolig, men det vet ikke jeg hva er!

Kvikksølv er nok det du leter etter!

Mercury

n 1: en tung silvery giftig univalent og bivalent metallic

element; det eneste metallet som er flytende ved vanlig

temperaturer [syn: (Quicksilver), (hydrargyrum), (Hg), (atomic

nummer 80)]

2: (romersk mytologi) budbringer Jupiter og gud for handel;

motpart greske Hermes

3: den minste planeten og nærmest solen

4: temperatur målt ved et kvikksølv termometeret, "Mercury

falt raskt »

Annonse

Mener å ha lest et sted at det er utbredt blandt større å eldre tunfisk, ikek den småfisken dem hermetiserer. Hvis noen vet mer om dette så spytt ut, men tviler på at et høyt inntak av tunfisk på boks skal by på store problemer. Spiser gjerne mellom 3- 6 bokser hver dag selv

Den artikkelen du refererer til er fra 2005, mye mulig det er nyere forskning på dette. Kommer neppe til å slutte å spise MASSE tunfisk av den grunn :p

Mener å ha lest et sted at det er utbredt blandt større å eldre tunfisk, ikek den småfisken dem hermetiserer. Hvis noen vet mer om dette så spytt ut, men tviler på at et høyt inntak av tunfisk på boks skal by på store problemer. Spiser gjerne mellom 3- 6 bokser hver dag selv

Misforstå meg rett, jeg spiser tunfisk på boks selv 1-2 ganger i uken i gjennomsnitt, så jeg er ikke anti-tunfisk.

http://www.nifes.no/forskning/tryggsjomat/tema/kvikks%F8lv%20i%20sj%F8mat/

Du beveger deg nok i grenseland for hva det er lurt å spise. Øvre grenseverdi for kvikksølv i tunfisk (den typen man får på boks) ser ut til å være 0,5mg per kilo, og en mann på 70 kg bør få i seg maksimalt 0,11mg kvikksølv per uke.

Worst case scenario, du spiser 6 bokser tunfisk à 170g per dag 7 ganger i uken får du i deg 7kg tunfisk, noe som tilsvarer 3,5mg kvikksølv (maksimalt!)

Nå er selvsagt tallene overdrevet, og selv om grenseverdien er så og så mye betyr ikke at det faktisk er så mye men jeg finner ikke noen tabell med oversikt med målinger osv. Uansett synes jeg du skal ha dette i bakhodet når du velger hvor mye tunfisk du ønsker å spise :)

De fleste normale personer trenger ikke tenke på dette, men det er IKKE normalt å spise 3-6 bokser tunfisk hver dag!

Den artikkelen du refererer til er fra 2005, mye mulig det er nyere forskning på dette. Kommer neppe til å slutte å spise MASSE tunfisk av den grunn :p

Ah nå fant jeg endelig en prøve som er tatt på tunfisk på boks, dette er fra 2006:

Rapport – Metaller i sjømat 2006 - NIFES

Resultatet er i gjennomsnitt 0,1 mg kvikksølv/kg ved tunfisk på boks, og de sammenligner med en tildligere undersøkelse av fersk tunfisk der resultatet var 0,35mg

så jeg skal moderere svaret mitt, og selv om du spiser 7kg tunfisk per uke (på boks) vil du mest sannsynlig ikke komme over 0,11 (og du veier gjerne mer slik at du tåler enda mer). Men men.

/Edit:

jeg tar tilbake modereringen min. Jeg er trøtt. 0,1x7 blir jo da 0,7 som er ganske mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...