SuperMilla Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hei, (advarsel: langt innlegg) Som sagt lurer jeg på hva jeg burde spise. Jeg vil ned i vekt/fett% (altså, se bedre ut. Tallene i seg selv er ikke det viktigste) og bli sterkere. Jeg er 162cm, veier ca 67-69 kg og har en fett% på rundt 30. Det jeg sliter med er at jeg noen dager ikke orker mat i det hele tatt, og andre dager har jeg lyst på 100 brødskiver til lunsj. Jeg sliter også en del med søvnproblemer (her trenger jeg ingen tips. Har hatt det slik hele livet, og har prøvd ca alt, men vet at jeg burde få mest mulig søvn) Jeg jobber turnus, og har spisepause ift. den vakten jeg har, så det er vanskelig å spise til faste tider. Ofte spiser jeg mitt første måltid rundt kl-10-14, så middag rundt 15-18 og kveldsmat mellom 21-23. Begynner jeg tidlig på jobb kan det hende at jeg spise en kopp med frokostblanding og soyamelk hvis jeg er fysen på noe. Jeg prøver å trene ca annenhver dag (men ofte blir det 3-4 dager på rad før første "fridag"). Trener jeg flere dager etter hverandre tar jeg det roligere, vet jeg at jeg ikke rekker trening i morgen kjører jeg hardere. Styrketreningen har jeg delt opp i to økter som jeg kjører annenhver, fordi jeg merker at jeg blir lett sliten i beina hvis jeg kjører benpress,markløft og hipthrusts i samme økt. Kondistreningen er 10-30 min. annenhver dag ift dagsformen. Ett eksempl på hva jeg spiser ila en dag. *Karbonadedeig m/4-5 gulrøtter, 1/2 brokkoli, 1 boks med hakkede tomater og sopp fordelt på dagens middag og morgendagens lunsj *2 riskaker med f.eks. cottage cheese og pepper eller gulost og salami *2 skriver grovbrød med ca 1 boks tunfisk (i vann) og 1 avokado * 1 speltlompe med litt honning og helios/hjemmelaget peanøttsmør (inneholder kun peanøtter) Jeg ønsker å spise mer på fridagene mine ettersom jeg opplever at jeg etter et måltid "alltid" gulper opp maten min når jeg begynner å trene og presser meg, uansett om det er 1 eller 6 timer siden sist jeg spiste. Vet ikke om dette er normalt, men derfor spiser jeg helst minst mulig før trening ihvertfall (og prøver da altså å få trent tidlig på dagen så jeg ikke går glipp av middag ) Jeg er skikkelig dårlig på å forstå hva og hvor mye jeg burde få i meg. Jeg orker ikke å regne på hva jeg får i meg til punkt og prikke, utover at jeg vet at en brødskive er ca 100 kcal, ett eple ca 80kcal osv. Jeg har vært frenetisk på dette tidligere og det har bare straffet seg i vektoppgang/spiseforstyrrelser o.l. Håper dere har noen gode tips og triks å komme med til en som har trent hele livet, men aldri har forstått seg på mat, spisemønster og slikt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannesurr Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Les gjerne bloggen min, er lideskapelig opptatt av trening og kosthold blitt å legger ut bilder og oppskrifter på det jeg klarer å trylle frem så smaker kjempe bra å viktigeste av alt, veldig fulle av proteiner jannesurr.blogg.no, eller følg meg på ingstagram som jeg også legger ut bilder, jannesurr der også Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-576558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ja9ta Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 For det første - Periodisk faste for dummies - Fitnessbloggen Flere som har hatt suksess med dette For å gå ned i fettprosent er det bra å spise mye proteiner og å trene styrketrening. Og du kan jo ta kondisjonstrening 3 dager i uken, feks mandag onsdag og lørdag, og styrketrening mellom disse dagene. Og hvordan trener du kondisjonen? Intervall er i hvertfall bra å trene i stede for langkjøring Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-576588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMilla Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Takk for svar jenter Styrketreningen er jeg godt i gang med. Har drevet med mye forskjellig opp gjennom åren (dans, kampsport, crossfit), men føler at egentreningen går litt over stokk og stein til tider, da jeg synes det er KJMEPEGØY å løfte 5 kilo mer enn i går, og glemmer at kroppen trenger å slappe av litt innimellom. Derfor prøver jeg å ta det litt roligere denne gangen for å ikke bli helt utbrent. Har lest en den om pf. Det er et spisemønster som ligger veldig nært mitt naturlige spisemønster. Prøver å følge det så godt jeg kan, uten å bli fanatisk (der et problemet mitt, jeg henger alt for mye opp i at ting skal være akkurat sånn og sånn, og når jeg må "skeie ut" og spise før kl.14 eller tar en liten bit sjokolade som ikke sto på planen, så faller alt i grus og jeg føler meg mislykket. Mellomting - it's a new word in my vocabulary ) Kondisjonstreningen er det dårligere med. Jeg hater egentlig å løpe, en blanding av dårlig kondis og at det er gørr kjedelig. Men, jeg vil gjerne lære meg å løpe, kunne ta en joggetur og slikt, så jeg prøver å trykke inn 10-30 min. på mølla hver dag, eller 20-30 min. på eliptical (hva nå enn den jente-maskinen heter) hvis jeg ikke orker å løpe men trenger en svette-økt På mølla har jeg stort sett 2-4%stigning og bytter på rask gange og jogging/løping, alt etter formen den dagen. Skal bli flinkere til å kjøre intervaller! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-576652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ja9ta Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Men hva trener du på disse styrkeøktene du har delt opp? Å løpe er noe jeg også haaater, men det gjelder å presse seg selv. Jeg eier ikke kondis i det hele tatt, men prøver å jogge/sykle intervaller 3 ganger i uken. Intervall er myye bedre for folk som ikke liker å jogge Jeg jogger ute, uansett vær, men HØY musikk på ørene. Jeg trodde først ikke dette ville hjelpe, men da jeg ikke kunne høre min egen slitne pusting klarte jeg meg mye bedre Å jogge på mølla er det verste jeg vet.. SuperMilla 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-576661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMilla Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Hadde overtalt meg selv til å ta første utendørs joggetur på hvertfall 5 år nå i kveld. Men, eh, jeg utsatte det. Hva slags sko bruker du? Vanntette? Har ingen "utesko", men det står på ønskelista (kjøp dyrt utstyr, og få skyldfølelse for å ikke bruke det, er en god grunn for meg til å gjøre noe jeg ikke liker, haha ) Styrkeøktene tidligere denne uken: Mandag 19/11 Økt A Benpress: 80kg x 8 x 3 Rotary calf: 30 kg x 10 x 3 Pullups, med 35kg "hjelpevekt" x 10, x 10, x 8 Skråbenk, manualer: 8kg x 10 x 3 Sidehev: 5kg x 10, 5kg x 10, 5kg x 8 Pallof: 10kg x 10 x 3 Enarms roing: 8kg x 10 x 3 Rygghev: 10+10+10 (uten ekstra vekt) Onsdag 21/11 Økt B Markløft/rumensk: 40 kg x 10, 45kg x 8, 50 kg x 5 Hipthrust: 40kg x 10, 50 x 10, 50 x 10 Nedtrekk: 35kg x 8, 35 x 8, 35 x 8 Low row: 35kg x 10, 35 x 10, 35 x 8 Biceps/Ez-stang: 10kg x 12, 12.5 x 10, 12.5 x 10 Tricep ext: 5kg x 10, 4 kg x 10 x2 Arnoldpress: 8 kg x 10, 8 x 10, 8 x 8 Planke: 70 sek, 60 sek, 50 sek Kjører disse annenhver gang, og bytter på ca annenhver gang om jeg kjører lett med 8-12 rep eller tyngre med 5-8 rep. Skal bytte ut benpress med frontbøy og low row i maskin med kabel ihvertfall, samt øke settene til 5 om noen ukers tid har jeg tenkt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-576673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ja9ta Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Gå på sporten eller hvor du enn finner deg sko og snakk med en som kan. Husk at det trenger ikke være rådyrt for at det er bra utstyr, og omvendt Er lurt å ha gode sko slik at man ikke får for mye belastninger her og der.. Jeg bruker vanntettesko, bruker gore tex-sko. Press deg selv neste gang å prøv å løpe ute ! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15086-hva-burde-jeg-spise/#findComment-577043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.