Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen hadde en kalorifattig(eller ihvertfall fattigere) oppskrift på pesto? Er veldig glad i pesto, og spiser det til det meste. Lurte på om noen hadde noen oppskrifter eller erfaring med dette? Har selv aldri laget hjemmelaget pesto, men vet at i de fleste oppskrifter er det jo blant annet parmesan, så dette kunne vel kanskje erstattes...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14903-kalorifattig-pesto-oppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurte på om noen hadde en kalorifattig(eller ihvertfall fattigere) oppskrift på pesto? Er veldig glad i pesto, og spiser det til det meste. Lurte på om noen hadde noen oppskrifter eller erfaring med dette? Har selv aldri laget hjemmelaget pesto, men vet at i de fleste oppskrifter er det jo blant annet parmesan, så dette kunne vel kanskje erstattes...

Nå er det jo 50% olivenolje i pesto så det er jo klart her de fleste kaloriene kommer fra. Pinnekjerner er også høye på fett. Så vil du lage en magrere pesto må du ha mer basilikum i og mindre av det andre, men magert blir det ikke uansett. Men er jo ikke så mye som skal til for å sette smak på maten og det er jo tross alt sunt fett.

... og ikke minst parmesan er det endel kalorier i. Det skal godt gjøres å lage en mager pesto. Det sies at en spiseskje pesto inneholder så mye som 100 kalorier :cry: En grunnleggende oppskrift på pesto består av følgende:

* Basilikum

* Hvitløk

* Olivenolje

* Pinjekjerner

* Parmesan

* Salt

* Pepper

Selv om det meste er sunt fett, blir det likevel en del kalorier. Dersom du ikke følger en lavkarbodiett, er dette ikke noe jeg anbefaler. Men dersom du ønsker å lage det, kan du bytte ut parmesan med en annen type mager ost. Jeg pleier å mikse enten i en mortér eller i en food prosessor. Sistnevnte er det enkleste. Ellers inneholder de fleste nøtter endel kalorier.

EDIT- I fohold til lavkarbo, kom det kanskje litt feil ut. Er ikke akkurat slik at jeg propper i meg masse kalorier hver eneste dag og legitimerer det med lavkarbo. Haha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...