IsabelStorooy Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Nå har jeg bestemt meg for å legge om kostholdet mitt, og jeg er sikker på at det er mange der ute som også tenker det samme. Jeg har sett mye mat inspirasjon på blogger, forum, aviser ol, og jeg har også erfart at mange bare følger trendene uten å vite hvorfor de spiser det de putter i seg, eller vet hva det er godt for. Mange bekjente av meg propper seg full med proteinshaker, microbrownies, proteinpannekaker og ikke minst kosttilskudd de ikke vet hva er for noe, kun fordi "bikini-jentene" skrev at dette var noe de brukte på sin blogg. Proteiner er vel en grei sak for de fleste har nok allmennkunnskaper rundt dette, men hva med kosttilskudd og vanlig mat?! Selv har jeg tre bøtter med "before, during and after workout", og det eneste jeg vet er at jeg skal ta den ene før trening, den andre under og den siste etter... Jeg har faktisk ikke brukt disse da jeg ikke visste hva de var godt for, og siden jeg ikke har kommet seriøst nok inn i treningen. Tidligere var jeg sammen med en kokk, og da gikk jeg faktisk mye ned i fettprosent og treningen begynte å vises. Jeg spiste det jeg fikk på talerkenen jeg, flink som jeg var, og det gav resultater. Nå som det er over og jeg må lage mat selv er jeg ikke helt på samme sted: jeg har lite energi, trøtt, slapp, orker ikke, gidder ikke og er sur store deler av tiden. Jeg trenger hjelp Mitt store spørsmål omhandler da mat. Hva bør man få i seg i løpet av en dag om man foreksempel trener 4-5 ganger i uken, hva er deres råd og erfaringer rundt mat og fremgang i treningen, hvilke matvarer har dere i kjøleskapet, hvilke matvarer er basics og hvorfor skal man spise dette? Å spørre mennesker om trening og kosthold er vel som å spørre om barneoppdragelse; alle har forskjellige meninger og ting som fungerer varierer fra person til person. Jeg tar hjertelig imot alle svar, erfaringer, linker til nettsteder osv osv, for jeg kommer ingen vei med treningen om jeg ikke får orden på kostholdet mitt. - Isabel Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14718-food-basics/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Vel, det burde jo ta utgangspunkt i hva du liker å spise også Det er jo lite vits i å spise noe bare fordi det er sunt, men du ikke liker det been there, done that... De fleste vet jo at de skal spise proteiner, men det er ikke alle som er klar over at de må ha nok proteiner for at man skal få mer muskler på kroppen og holde blodsukkeret stabilt. Det er nok det du ser alle de som drikker shakes og whatever, er for å få i seg nok mat slik at de kan vokse og bli store, vil jeg tro. Generelt spiser jeg mye proteiner; melk, svinekjøtt, kylling, kyllingkjøttdeig, annet kjøtt. Mye grønnsaker er bra fordi de inneholder mye gode vitaminer man trenger og er med på å holde deg lenger mett. Huff, jeg kunne skrevet så mye om dette, men det er kanskje lettere hvis du spør et konkret spm av gangen Spør deg selv hva du liker å spise og om om du husker hva du spiste som ga deg så gode resultater IsabelStorooy 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14718-food-basics/#findComment-564218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Proteiner er vel en grei sak for de fleste har nok allmennkunnskaper rundt dette, men hva med kosttilskudd og vanlig mat?! Selv har jeg tre bøtter med "before, during and after workout", og det eneste jeg vet er at jeg skal ta den ene før trening, den andre under og den siste etter... Jeg har faktisk ikke brukt disse da jeg ikke visste hva de var godt for, og siden jeg ikke har kommet seriøst nok inn i treningen. Mitt store spørsmål omhandler da mat. Hva bør man få i seg i løpet av en dag om man foreksempel trener 4-5 ganger i uken, hva er deres råd og erfaringer rundt mat og fremgang i treningen, hvilke matvarer har dere i kjøleskapet, hvilke matvarer er basics og hvorfor skal man spise dette? Å spørre mennesker om trening og kosthold er vel som å spørre om barneoppdragelse; alle har forskjellige meninger og ting som fungerer varierer fra person til person. Jeg tar hjertelig imot alle svar, erfaringer, linker til nettsteder osv osv, for jeg kommer ingen vei med treningen om jeg ikke får orden på kostholdet mitt. - Isabel Kosttilskudd: Selv bruker jeg kreatin, tran (fordi jeg ikke spiser fisk), multivitamin (fordi det blir lite grønnsaker) og proteinpulver (for å slippe å spise kjøtt hele tiden). "before, during and after workout"-greiene er sikkert hovedsakelig tull, men det er greit hvis du gir litt mer detaljer om hva det inneholder. Minst 2 g/kg proteiner og 1 g/kg fett, fyll på med karbohydrater+fett+proteiner etter personlige preferanser (jeg ville fokusert på karbohydrater) til ønsket kalorimengde. Greit med litt grønnsaker, frukt og bær og sånn for å få vitaminer, mineraler, fiber osv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14718-food-basics/#findComment-564219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.