Gå til innhold

Ryggplager- hjelp!


Desire

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynte å trene styrke i beg. av mai i år, og hadde relativ kjapp fremgang. Ettersom jeg økte i mark og knebøy kom det litt smerter i ryggen nå og da. Egoistisk nok valgte jeg å overse dette. Resultatet ble at jeg måtte kutte ut markløft i beg. av september og forige uke gikk jeg på en smell i knebøy. Ergo det jeg sitter igjen med nå er benk. Har blitt tipset om at jeg burde la ryggen hvile til den kjennes bra ut, for så å trene mark og knebøy veldig lett til ryggen er helt ute plager. Tenkte å slenge inn en tråd her for å høre om dere har noen tips for noe alternativ styrketrening mens jeg blir "frisk"? Plagen i ryggen ligger på høyre side og kjennes i dag allerede når jeg utfører en rep knebøy UTEN stang (jeg tar dype, så plagene starter ca når beina er 90 grader og videre ned). Svømming, sykling og ski er jeg blitt fortalt er gode alternativer. Også andre gode øvelser for overkropp som ikke involverer rygg vil jeg gjerne bli tipset om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske vanskelig å vite hva du har skadet eller hvor omfattende dette er, men det høres ikke ut som det er en stor skade. Har du nervesmerter ut i ben, rumpe så bør du undersøke dette. Om du ikke har dette så kan følgende hjelpe:

1: kjør i veien med egenmassasje på ryggen. Gjerne med en ball til en vegg og masser på punktene som plager deg. Dette vil løse opp og gjøre musklene med medgjørlige.

2: Teip sammen to golfballer og lag deg ditt eget superverktøy for å løse opp fascian i ryggen: Denne vil hjelpe om problemet er i fascia/musklene

3: Ikke ta komplett hvile, dette vil sannsynligvis gjøre det verre om det ikke er en akutt skade som trenger ro.

4: Tren lette øvelser som planke, rygghev, good mornings med strikk, glutebridge, hip thrust osv... Alt som styrker ryggen/rumpe og får deg sterkere i disse ekstremt vitkige musklene er essensielt.

Det verste du gjør er å ta helt fri og håpe på at det skal gå over av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som ikke belaster skaden er lurt å gjøre. Bare la dette få tid på seg til å bli bra. Det du har gjort er å trene mer enn kroppen har tålt, og deretter ignorert problemene, noe som har gjort det verre, inntil som du merket, det sa helt stopp. Det kan ta måneder før det er bra.

Når det kommer tilbelastning i baseøvelser, så ha tålmodighet, start forsiktig og øk belastning gradvis. Få gjerne hjelp av en kompetent trener til oppsett av øvelser og belastningsfremgang. Det er smartere å holde seg skadefri og få trygg og sikker fremgang enn å fleske til og ta 1 skritt frem og 3 tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Beklager sent svar, men er midt i eksamensperioden så... Takk for tilbakemeldinger og gode råd! I morgen har det gått to uker uten trening what so ever, så tenker å kjøre i gang med knebøy og mark igjen- da i hovedsak med kroppsvekt. Mulig at jeg prøver med stang, det er noe jeg må se an. Har vurdert å vike fra mitt opprinnelige program som var mark, benk og kne x3 ganger i uken, til 2 ganger i uken (man og fre), hvor jeg bruker onsdager til alternative ryggøvelser for å bygge opp de små muskelgruppene (type rygghev, planken og lignende). Har svært lite lyst å ta 1 skritt frem og 3 tilbake, så skal være veldig flink å lytte til kroppen denne gangen! Jeg begynte å trene i mai 2012, og fra midten av mai til slutten av juli hadde jeg nådd 87,5x8 i mark- hvor målet var 90 kg. Tenker at denne gangen setter jeg 90 kg som mål innen utgangen av mars 2013- ergo, jeg har planer om å ta det rimelig sakte. Samme med knebøy. Før ryggen ble helt kake lå jeg på 65x7 i knebøy (DYPE vel og merke), så dette er noe jeg må ta i forhold til hvordan marken går. Igjen, tusen takk for tilbakemelding. Lese hva dere skriver, er bare noe treg med å svare selv dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...