Gå til innhold

Diskherniering i thorax.. erfaringer??


DdBb

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også fått påvist diskherniering etter MR undersøkelse i Trondheim i januar i år (2012). Jeg har det i hele midtryggen, altså i flere virvler. Jeg har nå sluttet med styrketrening både med frivekter og i apparater. Jeg er ei jente på 24 år, normalvektig.

Historien min: Det hele startet våren 2010 med at jeg ble stivere i ryggen i løpet av natta og var litt stiv om morgenen. Tok litt tid før jeg "kom igang" med kropen og ble myk. På denne tiden jogga jeg, trente styrketrening med frivekter, på apparater, var med på pump og steptimer. Jeg ble gradvis "stivere og stivere" i ryggen. (Jeg trodde det var muskulært). Det var vanskelig for meg å skjønne sammenhengen mellom trening, hvile, skotøy, underlag jeg gikk på, type madrass og smerter i ryggen.

Etter ca 5 mnd med en rygg som bare ble vondere gikk jeg til fysioterapeut. Der fikk jeg coreøvelser/ øvelser for indre kjernemuskulatur i mage og rygg samt uttøyningsøvelser for ryggen. Gikk der 4 ganger. Drev fortsatt på med styrketrening. Ble ikke bedre.

Noen mnd etter der oppsøkte jeg naprapat. Hun fant masse muskelknuter i ryggen min og stakk nåler i bekkenet mitt. Fikk beskjed om å tøye ryggen. Var der 3-4 ganger. Det hjalp IKKE. Drev fortsatt med styrketrening.

Ryggen ble bare værre og værre. Det var svært smertefullt å snu seg rundt i senga om natta, vri seg rundt for å tørke bak på do og kle på seg. Måtte bruke god tid og puste godt. Jeg er ikke av de som knasker smertestillende i hytt og pine, men jeg måtte ta noen da ja. Jeg fikk smerter om jeg satt for lenge og om jeg sto ved kjøkkenbenken og tok oppvask eller lagde mat.

Jeg drev å forsket på meg selv; hva gjorde ryggen bedre og hva gjorde den værre? Hadde madrassen i senga noe å si? Siden det ikke var vondt der og da og drive styrkeøvelse tenkte jeg at det ikke kunne være det som var årsaken til ryggsmertene.

Så var det tid for å prøve lykken hos kiropraktor høsten 2011. Det var hun som endelig henviste meg til MR januar 2012. Hun skjønte det måtte være noe siden jeg ikke responderte på hennes 3-4 behandlinger (hun trodde det var muskelspenninger). Etter jeg fikk vite at jeg har diskherniering i hele midre del av ryggsøylen har jeg sluttet med styrketrening. Kiropraktoren anbefalte meg å fokusere på styrketrening på matte på gulvet og slyngetrening/ redcord.

Jeg oppsøkte så en manuellterapeut på bygda hvor jeg kommer fra. Mange som sier han har varme hender og er synsk/healer. Han er blind og det første han sa til meg da jeg kom inn døren og han kjente på ryggen og bekkenet mitt var: "Du har en skjevhet i bekkenet. Det er ca 2,5 cm forskjell på beina dine." Han knakk og flytta på noe nedi korsryggen min++ Natta etterpå var den beste natta jeg hadde hatt på nesten to år! Følte meg som en person i en ny kropp. Helt utrolig.

Kan det virkelig være sant at jeg har vært hos både fysioterapeut, naprapat og kiropraktor UTEN at de har oppdaga at bekkenet mitt er skjevt??? Min teori er da at diskhernieringene skyldes tung og skjev belastning på ryggsøylen under styrketrening med vekter. Høres den logisk ut??

Jeg startet med SLYNGETRENING på et treningssenter våren 2012. Fokuserte på korsrygg, rygg, skuldre og mage. Jeg ble MYE bedre og mykere i ryggen! I sommer flyttet jeg til en plass uten treningssenter og har derfor ikke trent rygg og mage. Er værre nå. Men nå har jeg kjøpt med record mini med doorfix så nå skal jeg starte opp igjen og forhåpentligvis bli bedre igjen.

Dette ble en lang historie!

Hvordan går det med deg? Hvilke smerter har du? Hva gjør deg bedre/verre?

Tags: disk herniering herniated disc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...