Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører nå et mengdetreningsprogram for andre gang, og dette blir det tredje året mitt hvor jeg trener aktivt og kontinuerlig. Programmet jeg kjører nå har gitt meg god fremgang før og gir meg det samme også denne gangen. Men, jeg har et par øvelser som jeg kunne tenkt meg å endre litt på. Jeg har f.eks good mornings, som jeg alltid bruker rundt 4 reps på før jeg får skikkelig kontakt med muskelene som skal aktiveres (spesielt da bakside lår/rumpe, ryggstrekkerne går greit) og hantel press sittende.

Hantelpressen gjør vondt pga jeg knakk armen i sommer, den ble knukket bla i albueleddet (hode til radius), og jeg lurte på om det gjør noe om jeg skifter ut dette med militærpress istede, noe som gjør mindre vondt.

akkurat nå så har jeg alternert mellom rygghev med vekt og utfall når jeg skulle ha kjørt good mornings, er det en grei løsning? Er det noe annet jeg burde ha benyttet meg av?

Programmet jeg trener er et helkropps mengdetreningsprogram 3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14328-mengdetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dietmar menge du kjører? Det som er viktig å skjønne med tanke på trening er at de øvelsene som gjør vondt ikke bør utføres, da slitasjeskader og lignende er mye mer hemmende enn den evt øvelsen er givende.

Rygghev med ekstravekt vil jeg si er en god øvelse istedenfor good morning. Spesielt den som er 45 grader skrå, blir en fin øvelse for både korsrygg og hamstrings hvis du bruker denne riktig. Bytter selv alltid ut good morning i et program da jeg føler denne øvelsen er vond for ryggen. Du kan jo evt bytte den ut med strakmark, men det er det vel allerede endel av i programmet?

Bare å bytte skulderpress ut med militærpress, så ville jeg anbefalt og ta litt rotator cuff øvelser + scapular pushups som oppvarming til økta. Da får du jobba bra med støttemuskelaturen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14328-mengdetrening/#findComment-551086
Del på andre sider

Du kan prøve amerikanske markløft, evt bare vanlig strakmark istedetfor good mornings

Militærpress bør gå bra istedetfor hantelpress, men prøv ut arnoldpress også som er litt snillere for skuldrene. Gjør det fremdeles vondt kan det være like greit å heller trene skapular sidehev og redusere pressing over hodet.

Edit: så ikke innlegget til auk89 før jeg svarte...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14328-mengdetrening/#findComment-551091
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...