dsrdr Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hallais’n! Jeg har nå trent styrke siden rundt februar/mars, på Fyrstikkprogrammet siden juni, og har økt en del i maksløft. Jeg har derimot ikke sett så mye til volumøkning, og jeg føler jeg har vært tvunget mye opp mot utmattelse og mye muskelsårhet. Jeg har derfor lest meg rundt, og vil fokusere litt mer på volum i baseøvelsene enn fyrstikkprogrammet, kanskje i form av dynamisk periodisering, og ikke alltid trene mot utmattelse slik maksløft-pyramidene har vært for meg. Her er noen av artiklene jeg legger til grunne for valgene jeg har tatt: Volumtrening gir best styrkeøkninger Utmattelse ved styrketrening – hvordan, hvorfor, når det trengs og når det absolutt ikke trengs Maksimer fremgangen med dynamisk periodisering Hyl gjerne ut om du sitter på noen gode tips til program eller lektyre jeg bør få med meg. Her er mitt foreløpige utkast, basert på øvelser jeg likte fra Fyrstikkprogrammet (+ noen egne valg), med dynamisk periodisering og dager med høyere volum/lavere intensitet. ØKT A Omfang: 15–20 rep Knebøy (Rumpe, bakside lår, fremside lår) – 3 x 15–20 Benkpress (Bryst) – 3 x 15–20 Dips, kroppsvekt (Bryst) – 3x MAX rep Kroc Rows (Traps, lats) – 3 x 15–20 [supersett høyre+venstre, høyre+venstre, høyre+venstre] Facepulls, tau (Skuldre) –Rest pause 15–20 Pushdown, tau (Triceps) – Rest pause 15–20 Kabelcurl, tau (Biceps) – Rest pause 15–20 Liggende benhev, weighted (Mage) – 3 x MAX rep ØKT B Omfang: 8–12 rep Markløft (Traps, korsrygg) – 3 x 6–8 Militærpress (Skuldre) – 3 x 8–12 Pullups(Traps, lats) – 3 x MAX rep Hip thrust(Rumpe, bakside lår) –3 x 8–12 Benkpress hantel(Bryst) – 3 x 8–12 Triceps extension, tau (Triceps) – Rest Pause 8–12 Woodchoppers, tau(Korsrygg, mage) –Rest Pause 8–12 Beinpress (Fremside lår) – Widowmaker RKC Planke (Mage, korsrygg) – 3 x MAX ØKT C Omfang: 6–8 rep Knebøy(Rumpe, bakside lår, fremside lår) – 3 x 6–8 Clean & Press(Skuldre) – 3 x 6–8 Pendlay row(Traps, lats, korsrygg) – 3 x 6–8 Benk(Bryst) – 3 x 6–8 Dips, weighted(Bryst) – 3 x MAX rep Tåhev (Legger) –3 x 15–20 EZ-curl (Biceps) – Rest Pause 6–8 Triceps extension (Triceps) – Rest Pause 6–8 Hengende benhev (Mage) – 3x MAX rep Tenker å legge inn 5–1RM-testing en gang i mnd eller tilsvarende for å få sammenligningsgrunnlag for maksløft i benk, mark og bøy til de løftene som har vært i fyrstikkprogrammet. Hva tror dere? Er dette helt håpløst oppsett? Er det noen områder jeg har oversett som jeg burde få med inn i øktene? Nå er rekkefølgen satt litt etter hva som er praktisk akkurat der jeg trener, kanskje noe bør endres for evt. å korte ned pauser, kanskje noen kan supersettes etc? MiniUna 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14154-muskelvekst-selvkomponert-program-dynamisk-periodisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.